Kovács-Cohner Róbert : Neon

szemhéjam alatt villódzik

minden ami elmúlt

mint egy kórház elhagyott

steril folyosója

villódzik –

mint a neon

 

éjjel néma csillagok alatt

két állomás között egy

omladozó gyárépületre látok

a sínektől távol egy árokban fekszem

nincs hang, csak ha

szörnyű zakatolással

jön egy vonat

megvilágítva körben a nincset

 

a lábamnál kis régi szoba

üres üvegek benne

már rég nem érzem az ízt

minden megremeg

szörnyű robajjal

egy vonat jön – egy kupé

és én belelátok egy pillanatra csak

 

teniszpálya mindentől távol

sátor fülledtre fűtve

te melegítőben

menjünk ki cigizni – mondod

és ott vagy és ott vagyok

és soha semmi nem lehet biztosabb

és aztán fél órára

kis kocsmába ülünk be ketten

délelőtt van de így még erősebb

mintha romantikus este lenne

 

ausztria hangulat

lambériás berendezés

furcsa – osztrák tiroli ruhás pincérnő

a sípályára látunk

kint léceink a hóba döfve várnak

hogy kimelegedjünk és úgy érjünk haza

a vadász-mintás szálloda halljába

billiárdozni

és aztán éjjelig beszélgetni

 

lambériás berendezés

léceink a hóba döfve várnak

törvénytelenül itt vagyunk

és kint várnak a bejáratlan végtelen

fenyves utak kis hidakkal

továbbmegyünk fagyott kezekkel

siklás közben kipirosodva egy laza mozdulattal

intünk a napnak

halhatatlanok vagyunk

 

aztán kivilágított romok

világzene szűrődik ki és

műanyag pohárban csapolt sör és

szalmahalmokon heverünk a koncert kezdetéig

este van mindjárt éjszaka

ők távol kis faházban tévéznek

és mi még élünk

a szalmahalmokon

a koncert kezdetéig

 

kivilágított romok

és sajátos világok idegen mosolyok mögött

egy sörsátorban egymás mellé zárva

a csocsóasztal kábeleiben botladozva

kint vihar dúl de a sátor még bírja

egymás leheletéről álmodunk

fénylik a neon a hajadon

először látlak

és rám nézel és nevetsz

és nevetsz

 

kivilágított romoktól

távolodunk

sétálunk az autópályán

egy-egy ellopott üveggel

vihar van

már bőrig áztunk

és felnézünk és nevetünk

és autók jönnek

és bevilágítják a szabadságot

végtelen jövőnket

elüthetnek bármikor

de még élünk

 

és bevilágítják a szabadságot

szörnyű robajjal

aztán néma csend

és zuhog az eső

és énekelünk

és sétálunk örökre

 

a kupéban látlak

amint örökre velem maradsz

teniszpálya vagy sífutópálya mellett

vagy tiroli szálloda halljában

vagy a csocsóasztal túloldalán még idegen

szépen fájó emlékké válva

közössé

perccé ami évezredeket jár be

szabadon a sárgás neonfényekben

lelkünkbe égeti a percet

mikor fénylő hajjal rámnevetsz

örököt ígérve

 

a kupéban látlak

amint örökre velem maradsz

bevilágítod az elmúlt szabadságot

aztán minden zaj elül

bennem

és valahol távol benned is

sötét van megint

és a sztráda mellett

az árokban

tudom hogy többé nem látom

az ezeréve ismert, megszokott

fontossá lett kupét

a meghitt színekkel

benne szenderegsz

és távolodsz

új, külön örökök felé

mindent feledve

 

az ágyon szenderegsz

gyerekek vagyunk a padláson

egész éjjel hetvenes évekbeli

tudományos lapok unalmas cikkeit

olvasva fel egymásnak

szédült erotikában

gyerekekként

a beteljesületlenség

édeni illatával

a holnapi szalámis-paradicsomos kenyér

reggelit, amit a nagyanyád kurjant majd

fel nekünk a padlásra

egy új nap ígéretével

a távoli felnőttkorba halasztva

és az utolsó percig kihasználva amíg olvashatjuk

a nyolcvanas évekbeli buta száraz cikkeket

te mégis elaludtál

és nézlek, ahogy a hegyekre néző ablak alatt

angyalként alszol

 

az ágyon szendergünk

életet álmodva a távoli hegyekre

és kiált nagyanyád,

és az új nap friss illatára kelünk

és tudjuk hogy ma megint megyünk horgászni

és a vállalati üdülők strandján lángost eszünk

és a nádasba bújunk siető felnőttkorunk elől

és aztán a padlásszoba megint

új és új kincsekkel

semmiségekkel

régi papírokkal

örök emlékekkel

 

és aztán biciklizünk

a kihalt dunaparton

történetet képzelve az elhagyott romokba

otthont a túlparti hegyekre

nem kell hazaérnünk

soha nem kell hazaérnünk

 

és a tábor

amikor átszaladsz hozzánk

fekete hajjal

züllöttségtől nedvesen

vörös szemekkel

amikben benne van hogy most bármit lehet

de semmit nem merünk

ne hagyd elveszni ezt a tüzet

és egész éjjel táncolni zene nélkül

izzadtan kacagva

csikkeket szórva a paplan alá

az ágy mögé

vodkával leönteni az otthonról hozott

kiszolgált magnót

aztán csendben kiosonni

a menzára sétálni éjszaka az erdőben

órákon át

közös discmant hallgatni

és erősen fogom a kezed

mikor megszorítod

hogy ne lásd hogy félek

és hogy boldog vagyok és tudom

ilyen boldog sohasem leszek

ne lásd hogy sírok

mert boldog vagyok

ne lásd hogy félek

tőled és tőlem

fogd a kezem

az erdő sötét

és végtelen

és a miénk

holnapig

de ez az este még örökké tart

 

aztán távoli bezárt művelődési ház

alagsorában a porba amőbát rajzolni

és ott játszani

te vagy a holddal

én pedig a temető keresztjeivel

fehéren dereng a domb

saját halálunkkal

és mi kacagunk a biztonságból

a távoli érthetetlen felnőttes képre

játék – mondjuk

csak játék

és hisszük és tudjuk is

és ettől lesz igaz

 

aztán lakótelep udvarán

sétálni veled

szőke hajad olyan színű

mint a régi, öreg-illatú pamlagok

a lakásotokban

amit sosem láthatok

csak bennem él

a kis szobával

apád sajátkészítésű

csillagvizsgálójával

a melegítő-ízű tévézős délutánokkal

az átvirrasztott családi vacsorákkal

ahol részeg vagyok, és pálinkával kínálnak

és te a karfán ülsz, és fogod a kezem

míg a szülők politizálnak

és nevetsz és fogod a kezem

örökké

 

aztán egy ágyon aludni

és ugyanakkor ébredni

és kimenni az erkélyre

és nézni a kilátást

a végtelent ami

belőlünk vetül ki a világra

fiatalon

ránctalanul

ketten és így erősen

és várni hogy feljöjjön a nap

és elvesszen a varázs

a kontúrtalan városszagú hajnalon

amikor egy olyan nap kezdődik

amikor szülőkkel kocsiban boltokba járunk

és nem is élünk talán

míg be nem esteledik

 

míg be nem esteledik és elő nem kerül

a régi kopott három húros gitár

te énekelsz és én

eljátszok mindent amit csak kérsz

régi kacatok mellett

egész éjjel éberen

neonfényben

fénylő hajjal

rám nézel

és örököt ígérsz

 

fénylő hajjal

látlak a kupéban

előre nézel

észre sem veszel

utak várnak rád

bejáratlan izgalmas világok

ahol éjjelente sétálsz majd az idegen városban

és fogadókba térsz be regényt olvasni

vagy a kihalt metrókon utazol

és látsz és illatokat érzel

de az a neonfény már soha nem jut eszedbe

öregszünk és nem jut eszünkbe

hogy valamikor egy padláson,

vagy fenyők között ausztria-szerű

patakok fölött

a táborban faházak útvesztőjében

a lányvécé ablak alatt

nem jut eszünkbe

idegen utakon

külön öregedve

hogy egymásnak

örököt ígértünk

 

és látlak még neonfényben

szörnyű robajban ahogy elsuhansz

a régi jól ismert profiloddal

a bölcs,csillagmély szemeiddel

egy régi

kettőnknek ígért kis szobában

szörnyű robajjal elsuhansz

idegen városok

idegen végtelenek felé

felnőve egy érthetetlen világba külön –

ahol már nem leszünk soha azok,

amivé válni egymásnak ígértük

elfelejtve a csodát,

magad mögött hagyva a síneket

elsuhansz távol a síneken

nem is te vagy ott

csak egy idegen

aki másoknak ígér örököt

a szemével

egy vonat távoli büfékocsijában

útban a mindig megújúló célok felé

kiszakadva egy gyártelep mellett

az ablakra nézel

de nem vehetsz észre

csak az eső szabadság-cseppjeit látod koppanni

az üvegen

a semmi közepén

suhanva

lebegve

és régi jelünket rajzolod rá még elmosolyodva

a párás ablakra

ahogy távolodsz saját világunkkal

és én

éjjel néma csillagok alatt

két állomás között egy

omladozó gyárépületre látok

a sínektől távol egy árokban fekszem

nincs hang –

itt maradok

 

elfelejtettél valamit-

gondolod

 

majd elindulsz a vonatfolyosón

és belépsz egy kupéba

ahol egy fiú szakadt zakóban rádnéz

és koszos zsebéből előhalász

egy régi kiszolgált szájharmonikát –

te ránézel

és látja neontól fénylő hajadat

idegen de mégis régről ismert szemed –

és tudja hogy együtt haladtok tovább

ezentúl már mindig

és ennél biztosabb nem lehet –

átkarol és te fiatalon szabadon

örököt ígérve a hamiskás hangokra

énekelni kezdesz

a száguldó soha meg nem álló

távolba robogó vonaton

 

érzem az ürességet

felnőttünk

itt fekszem

rohadt hazug csillagok

eső

hold

érzem az ürességet

a végtelent

nem változik semmi

nem jön több vonat

igen most már biztos hogy valamit

elfelejtettünk

 

itt fekszem

te távolodsz

nem emlékszem rád

jó utat

az idegenbe

én is megyek

csak még fekszem egy kicsit

rád gondolnék

de tudom hogy valamit

ne sírj

nem sírsz

 

gyárépület

árok

sztráda

valahol harmonika szól

 

mindjárt indulok

vár a távol

rád gondolnék

de csak nem jut eszembe

itt fekszem

szemhéjam alatt villódzik

minden ami elmúlt

mint egy kórház elhagyott

steril folyosója

villódzik –

mint a neon

itt fekszem és tudom

távolodsz

vonat

felnőttem

hajad

szemed-

nem jut eszembe

mindjárt indulok én is

másfelé

külön-külön

otthagyva a kis szobát

a fenyveseket

a tábort

mindjárt megyek

de csak nem jut eszembe

úgy fáj hogy nem jut eszembe

az a csillagmély szemed

az a neonszőke haj

az az ígéret

amit

 

valamit

 

még villan egyet a neon

 

valamit

 

valamit

 

végleg elfelejtettem

 

 

ne sírj

 

___________________

 

2006

Legutóbbi módosítás: 2019.09.10. @ 12:48 :: Kovács-Cohner Róbert
Szerző Kovács-Cohner Róbert 111 Írás
1986 márciusában születtem Budapesten. A Radnóti Miklós gimnázium elvégzése után az ELTE BTK filozófia szakára jelentkeztem – ezzel párhuzamosan a MUOSZ-nál emelt szintű újságíró képesítést is szereztem. A filozófia mellett az esztétika szakot és a Belső-Ázsia tanszék óráit látogattam. A gimnáziummal párhuzamosan gyakornokként dolgoztam a Kossuth rádiónál. 2008-ban az Esti Hírlap kultúra rovatához kerültem vezető újságíróként, majd a Népszabadság és a Népszabadság Magazin, valamint a Repertoár kulturális cikkeiért feleltem. 1998 óta írok, első versemet 2000 januárjában publikálták. 2007 szeptemberéig az AlkoTó-ház internetes irodalmi portál szerkesztője, előtte pedig a KözKincs főszerkesztője voltam. 1998 óta írok, első versemet 2000 januárjában publikálták. Első önálló kötetem, a neon 2006-ban jelent meg, a Glória kiadó gondozásában. Ephata - álom egy ablak üvegén című kötetem Vedres Csaba zongoraművész (ex-Aftercrying) cd-mellékletével és Veszely István grafikáival 2007 augusztusában került a könyvesboltokba. Jelenleg a Nők Lapja, a Nők Lapja Évszakok, a Könyvjelző, a GameStar magazin újságírójaként dolgozom, az iPhone Hungary-nek pedig szerkesztője vagyok. Mégis: ami a legfontosabb számomra, az a színház. 2009 óta az ország számos színházában játsszák drámáimat (Modern Elektra: 2009 - Vörösmarty Színház, Orfeusz és Etília: 2011 – Pesti Magyar Színház, Jászai: 2012 – Csokonai Színház, Na'Conxypanban hull a hó: – 2012 - Csokonai Színház, Tanár úr kérem, minden másképpen van!: 2013 - Vörösmarty Színház. Bemutató előtt: Boldogságtöredékek: 2013 – Nemzeti Színház, Gyöngéd Barbárok (Hrabaliáda) – 2013, Csokonai Színház). A drámaírás mellett dramaturgként is több színház munkájában veszek részt. 2009-től 2011-ig a Vörösmarty Színház NKA támogatást elnyerő Rivalda magazinjának voltam a főszerkesztője. Műfordítások: Schwarz-Tebelak: Godspell (bemutatta a Vörösmarty Színház), Shakespeare: Macbeth, Agatha Christie: Feketekávé (bemutatta a Vörösmarty Színház). Firka a falra /Kaleidoszkóp könyvsorozat, Kaleidoszkóp Nemzetközi Versfesztivál/(2005), Radír (2003, 2004). Cikkek: Haszon magazin (2004), Hírlevél (2005-től Közelkép, Képző-művészet, Fórum, Szakmapolitika rovat), Filozófiai szemle (2005-). Esti Hírlap, Népszabadság, Nők Lapja, Nők Lapja Évszakok, Könyvjelző, iPhone Hungary, Gamestar – utóbbi lapoknál a mai napig dolgozom. Honlapom: http://www.verssorok.hu Írásaim megjelennek még a http://www.artpresszo.hu -n A Héttoronynál 2007 augusztusától 2008 augusztusáig dolgoztam szerkesztőként.