Csak csend.
És az érintés előtt lélegzetünket elnehezítő,
várakozó kimondatlan –
a tétova kéz épp hajszálnyira,
mint egy fehér vászonfelöltő, lebeg
vállad meztelen vonala fölött.
A félhomály.
Megdermed az idő.
Szemembe nézel
(hajnalig zöld marad,
s csak holnap vált vissza barnára –
mikor már nem leszel,
hogy benne tükröződj)
Szemembe nézel,
mielőtt pórusaid
tenyeremben felforródnának.
Mindjárt megérintelek.
De előtte egy örökkévalóságig
csak a csend
(s talán itt sem vagy, s nem érlek el sosem)
és a titok.
(a három, eggyévált titok
árnyakként a szoba falán -)
Az első: én vagyok.
Kazamata-lelkemben bolyongsz.
Kettővé tükrösül az egyke fal.
Az úton ponttá leszel,
ha átáramlik rajtad a végtelen
tér és idő véletlen rendeltetése.
Ne nézz oda. Nem értheted.
Véletlen mintázatok
Ezer éve kőbe vésve.
Nem kell, hogy érts.
Ősi – percnyi ‘miként’.
Szemed: lámpa.
Hunyd le. Ennyi csak.
Köréd csavarodik, s betakar
sosemvolt labirintusom.
Fordíthatsz hátat, ha megemberülsz.
Ha érteni értesz úgy, hogy hagyod.
Hova mennél?
Mi több? Mi jobb?
Választott, megszépült utak.
Maradsz.
Szabad vagy. Szabad.
Tükörlabirintus utolsó csarnokom.
Hogy magadra láss – nélkülem:
nem mered, nem hagyom.
A második: a világ.
Gyűrt párnán ciánkék neszezések.
Emelkedő és süllyedő falak.
Kihűlő kávék túl-hamar hajnalokon.
Fáradt voltam ahhoz, hogy átálmodjalak.
Az ágyon fekszel még.
Csak valami félébrenlétben adódhat,
hogy itt voltam,
hogy megyek.
Csak a vánkost szorítod görcsösen –
zokogsz halkan.
Az ablakpárkánynál állok.
Fák a parkban –
(…)
És a város.
A város, és életem
És valahol, ha határ van is
túl azon, ha nincs is már,
egy autó tülkölése alatt,
húgom két elsietett szava közt:
felfoghatatlan.
Csak egy megtestesülő valóság,
ahogy bármelyik idegen reggelen
ismeretlen ágyban
az összeálló tér visszhangjain
belül megremegve
kinyitod szemed.
És mégis áll, ha áttetsző,
ha homályos, vagy metszőn
egyszersmint körvonalazott,
ez –
ahogy megint úszik velünk
az őszülő idő.
A harmadik: te vagy.
Valami megfogalmazhatatlan
kontúrátmosódás a látóhatár
örökké változó küszöbén.
Valami ismeretlen élet-vonulás
az összeszűkülő,
bejáratlan padkakövek között.
Valami áttörhetetlenül vakító,
térítő ösztönösség.
Valami, ami nem lehetsz te,
mégis,
ha csak vagy, egyszerűen,
a csarnokok sztalaktitjai
remegnek,
mert
elképzeled őket.
A szélrózsa irányába meredő,
elhazudott utak.
Türkiz reggelek,
forralt borok illata rajtad kívülről –
valami igazi belül huzata.
Szellő, ha nem is lehet. Hajamon.
A világ és én,
és valahol te is:
titkaim –
az utolsó csarnok te vagy.
(pupilládban
az utolsó, elvörösült pillanatban
megláthatom magam
a bekeretezett város fénykörében,
ahogy vissza se néz,
s egy távoli betonplacc felé tántorogva
elvisz magával mindent –
a kávékat, a sosemvolt hajnalokat…
és látom szemedben,
ami én vagyok:
egy korhadt, életté adódott
mahagóni keretben észreveszem
elveszített, számonkérő
elárvult reszkető alakom –
ha álmomban,
vagy életté ittasult képzeteim holtpontján
egy másnapra kihűlt, gyűrött párnán,
míg két külön titkunk bejáratlan,
kihűlten a végtelenre ásít –
egyszer szeretkezünk.)
És mégis. Csak egy. Adott:
A párnát szorítod görcsösen –
zokogsz halkan.
Az ablakpárkánynál állok.
Fák a parkban.
2007. XII. 10
tudod – neked
Legutóbbi módosítás: 2007.12.10. @ 22:48 :: Kovács-Cohner Róbert