VÁRÁS ÉS JÁTÉK KÖZT
1. (VÁRLAK)
Ez nagyobb er?, mint a megérkezés.
Van, aki arra született: szeressék, mert ott van.
Neked minden érkezésed – egyre újabb elfutás.
Ha itt vagy, akkor érzem meg az id?t –
így hiába szeretlek, nem tudlak itt és ekkor;
mert szeretni csak oda és afelé lehet,
ez magyarázza Isten bujkálását s kihajlását
az ateista korok leárnyékoló vászna alól.
A fények nem t?rik a mindennapi korlátokat.
Talán ezért van az, hogy várlak, pedig itt vagy
belül – és létem biztos, mint a vízmolekula.
2. (… mi sem)
Mi sem maradt a harmadik szemedb?l,
(ha volt egyáltalán -)
kaptál helyette szót, a mondatot,
mi ellenedre él, s bel?led száll;
akár ha földb?l gyönge szálon n? virág,
és úgy tesz, mintha mindig élne,
csupaszon fagyok elébe áll.
Mi sem maradt a harmadik szemedb?l,
se kép, se illat;
megérzés, hogy egyedül vagy,
minden mondat kerül? csak.
És még élni; újra élni;
tudni megint, mennyit érni,
fájni, mint egy elutazás;
megérkezve veszni újra,
vissza soha nem találva –
lenni újra – régi forma,
és a lényeg szóba oltva:
újra csak az egyedülség,
egyedüli közös élmény;
pohár víz, mi szomjat nem olt;
cserepes száj, csókot adó,
ott sért föl, ahol kinyílna,
símogatás karom alja;
pedig csak az értetlenség,
kísérletez?s emberség, ami gyilkol;
nem tud rendet, aki harmadik szem nélkül
úgy tesz, mintha érted sírna,
szóval kerül, szóval fordul;
de elibéd sohasem jut,
csak sír: magát mosogatja,
gyökerekig megalázza,
hátha újra n? a fagyba.
3. (TEHÁT FELEJTEK)
E testemmel folytatott csend:
az a párbeszéd, amib?l kikeverednek
a dolgok; az álmok vágya és megcsúfolása
ez a néhány-dimenziós való.
Legsötétebb ébredésem tisztább, mint
amit itt lelek; én, ki az egészb?l jövök,
itt fogvacogva járok; megragadom magam,
hogy biztos pontra leljek, s nem marad más:
mint az artikulálatlan csend.
„Olvido ergo sum” – vagyok, tehát felejtek;
meddig kell még visszafelejtsem magam,
hogy végre egészre leljek; a régi k?re,
mi lezáró, nedves nehezék, de kilátó,
b?vös pont az éjben; fellépés, billenés
megrázó helye, a végs? rugaszkodás, hogy lássak;
és bennem rejt?z? kristályszerkezet.
4. (A TÖKÉLETESSÉG
SZOMORÚSÁGA)
Nem tudom, ki vagy,
hol voltál eddig,
s merre mész.
Már magammal úgy
vagyok: akár, ha
te lennél
egy tükrön át; ha
szólnak fényeid
a csöndben,
fejem föl nem kapom
– – bel?lem mind, ha jönnek;
nem vagy más világ,
mint eddig mondtam:
„másvilág”
tökéletes vagyok
már nélküled,
jaj, de kár.
Ez csak egy út,
amely hozzád vezet;
az egyetlen vonás,
mely elkülönít a többit?l,
az egyetlen szín,
amelynek más az árnyalata,
s talán már köszönni sem kell,
hogy tudjak magamról.
Már-már azt hittem,
majdnem én vagyok.
5. (MIFÉLE JÁTÉK?)
Miféle játék az, hol mindent
láttam, csak töröltek;
hisz evvel, mintha engem is,
mert más sem vagyok, mint aki törölve,
s ha újra kezdem, semmi több,
csak emlék minden új –
miközben szemem egyre rosszabb,
nézni rossz, és fáj, ha látok,
s hiába csukom már szemhéjam,
több nem leszek, mint egykor, ifjan.
Hiány immár, ha vagyok, ha nem;
ha kielégül, az se több, csak test –
kinevet ráncosuló anyagával, úgy tesz,
mint ki boldogan válik le rólam,
s én, visszakeveredem valami örök,
sár el?ttti, magasztosabb szánalomba.
Hogyan hihettem el a nyugalmat,
mihez más se kell: szél, víz, nap,
jóles? fáradtság, apró gond, töltekezés,
együtt enni barátokkal, beszélgetés –
ha a beszéden túl ott van valami,
amiért kitaláltuk a szót, hogy kerülgessük,
gyönyörködjünk fényében a szónak, közeledjünk,
s úgy ne érjük el, miként arabeszk az élet lényegét
– talán török voltam egykor, talán zenész,
s az is csak reményem, hogy pásztor, csöndnek hercege,
források barátja, akit vár a jászol,
akivel a juhok biccentenek, akit senki gyászol.
Legutóbbi módosítás: 2019.10.29. @ 10:00 :: Petz György