A Soho legmélyén – koldusok, kurvák és b?nöz?k világában – Bicska Maxi, a sármos rablógyilkos titokban feleségül veszi Jonathan Jeremiah Peachum, a koldushálózatot m?ködtet? üzletember egyetlen leányát. A viktoriánus Anglia szolgáltatja a történelmi hátteret a meséhez, melyben a koldusok királya bosszút áll a bandavezéren lánya elcsábításáért.
A rablóromantikát sem nélkülöz? történet mögött feltárul a nagyváros mocska, ahol minden eladó és mindennek pénzben meghatározható ára van. Ahol nincs becsület, mert „el?bb a has jön, aztán a morál”, ahol pár pennyért mindenki elárul mindenkit, ahol a barátság hamis, a szerelem múlandó.
A keser? történet azonban különleges formában kerül bemutatásra. Bertolt Brecht és Kurt Weill Koldusoperája egyben a zenés színház egyik remekm?ve is. Egyszerre opera, musical és operett, valamint mindezeknek paródiája. Bár a darab a 20. századi színházi avantgárd része volt, mára már klasszikus rangra emelkedett és olyan, azóta számtalanszor feldolgozott „slágerek” hangzanak el benne, mint a Cápa dal, vagy az Ágyú dal.
A darab témája vándortéma, Brecht el?tt többen is feldolgozták. Az els? egységes zenés játékot John Gay és John Cristopher Pepusch írta. Az akkor már ismert író, Jonathan Swift 1716-ban javasolta Gay-nek, hogy írjon a londoni alvilágról. Londonban akkoriban beszédtéma volt a betör? Jack Shepard története, aki megszökött a börtönb?l, s akit az ugyancsak betör? Jonathan Wild árult el a rend?rségnek, és akit fel is akasztottak. Bohózat született a témából ismeretlen szerz? tollából, aki a gyenge szöveget ismert dalokkal és balladákkal gazdagította. Gay szintén népszer? dalokat használt fel, de új szöveget írt hozzájuk és a darab maga is jobbra sikerült. 1727-ben került színpadra a m? a Lincoln’s Inn Fields színházban – utolsó pillanatban kérték fel a zeneigazgatót, Pepusch-t hogy írjon a darabhoz nyitányt és a dalokhoz kíséretet.
A Koldusoperát 1920-ban újra játszani kezdték Londonban, 1927-ben figyelt fel rá Elisabeth Hauptmann és lefordította Brecht számára, aki hozzálátott az átdolgozáshoz. Ernst Josef Aufricht színész éppen akkor bérelt ki egy színházat, és új darabot keresett. Brecht megmutatta a vázlatokat, Aufrichtnak megtetszett. Az avantgard Kurt Weill írta hozzá a zenét, a bemutatót 1928-ban tartották Berlinben a Theater am Schiffbauerdammban – frenetikus sikerrel, 1931-ben Brecht kissé átdolgozta a darabot – többnyire ezt a változatot játsszák.
Forrás: www.terasz.hu
Legutóbbi módosítás: 2019.09.11. @ 06:31 :: H.Pulai Éva