“El?ször úgy t?nhet, mintha Tarr Béla legutóbbi filmje az eddigiek közül a legkonvencionálisabb lenne, de a magyar rendez? valójában nem enyhített meg nem alkuvó világszemléletén” – e szavakkal köszönti Michael Brooke Tarr magyar-francia-német koprodukcióban készült alkotását a Brit Filmintézet filmm?vészeti folyóiratának napokban megjelent, januári keltezés? számában.
Michael Brooke üdvözli Tarr filmstílusát, amely a népszer? irányzatok felé mutató legkisebb engedményeket is elutasítja. A Sight&Sound kritikusa szerint ez az alkotói magatartás már önmagában ünneplésre ad okot. Brooke a tanulmányában arra is kitér, hogy Tarr filmjei a modern filmm?vészetet a legmeglep?bb nyitójelenetekkel gazdagították – ezt az utat A londoni férfi folytatja. A rendezés mellett Brooke méltatja Fred Kelemen ezüstös fekete-fehér képeit, a világítás virtuozitását és a lélegzetelállító kompozíciókat.
A Londoni férfit 2005-ben kezdték forgatni és 2008 januárjában mutatták be Budapesten. A forgatókönyvet Georges Simenon azonos cím? novellájából
Krasznahorkai László és Tarr Béla írta. Az operat?r Tarr Béla berlini tanítványa, a magyar származású Fred Kelemen, a zenét a rendez? korábbi filmjeinek komponistája, Víg Mihály szerezte.
Az angolul és franciául forgatott, fekete-fehér filmben a f?szerepl?t, a kiköt?i pályaudvaron dolgozó, elmagányosodott váltó?rt, aki egy gyilkosság szemtanúja lesz, Miroslav Krobot cseh színész-rendez?, feleségét pedig a brit Tilda Swinton alakítja. Lányukat Bók Erika játssza, akit a közönség Tarr Béla Sátántangó (1994) cím? filmjében kislányként ismerhetett meg.
Forrás: www.kulturpart.hu
Tarr Béla (Pécs, 1955. július 21. –): magyar filmrendez?, forgatókönyvíró.
Tarr tizenévesen kezdett amat?r dokumentumfilmezéssel foglalkozni. Mialatt hajógyári munkásként dolgozott figyeltek fel rá a Balázs Béla Stúdió fiatal filmesei, akik “kívülr?l behozott” emberként pénzt és nyersanyagot biztosítottak számára. 22 éves volt, mikor a stúdió pénzéb?l elkészítette els? nagyjátékfilmjét, a Családi t?zfészket. Tarr eredetileg dokumentumfilmet akart csinálni egy kilakoltatott pesti családról, azonban a rend?rség nem engedte a helyszín közelébe. Ekkor döntötte el, hogy dokumentum-játékfilmet készít a témáról amat?r szerepl?kkel, valós helyszíneken, improvizált dialógusokkal (ami igencsak népszer?nek számított a “budapesti iskola” körében). Az amat?r költségvetésb?l, bármilyen fizetség nélkül hat nap alatt elkészített film egycsapásra ismerté tette a fiatal rendez? nevét és a magyar dokumentarista film leghíresebb alkotásává vált.
Tarr-t els? filmje bemutatása után felvették a Budapesti Filmm?vészeti F?iskolára (ma Színház- és Filmm?vészeti Egyetem), ahol 1981-ben végzett. F?iskolai évei alatt leforgatta a bemutatkozó filmjéhez hasonló, szintén dokumentarista stílusú Szabadgyalogot. F?iskolai vizsgafilmjeként elkészítette a Macbeth tévéjáték változatát Cserhalmi György f?szereplésével. Szintén 1981-ben Tarr több más fiatal filmessel megalapította a Társulás Filmstúdiót, melynek feloszlásáig (1985-ig) tagja.
1982-ben forgatta Tarr a még mindig dokumentarista stílusú, de immár profi színészeket felvonultató Panelkapcsolatot, melyben Koltai Róbert és felesége Pogány Judit egy lakótelepen él? házaspár mindennapjait ábrázolták meglep? realitással. 1984-ben készült az Ã??szi almanach, mely a rendez? els? eltávolodása a realizmustól, egy szándékosan szürreálisabb, stilizáltabb alkotás. (Egyben Tarr egyetlen színes nagyjátékfilmje.)
Az 1987-es Kárhozat jelentette azt az ugrást Tarr számára, mely meghatározta az elkövetkezend? két évtizedben készített filmjeit. A Kransznahorkai László novellájából, Víg Mihály zenéjével készített film nem csupán egy virágzó munkakapcsolatot, de egy átfogó stílust is elindított a magyar filmm?vészetben. A fekete-fehér, lepusztult tájon játszódó, lassú és nagyon hosszú (többször akár tíz perces) snittek, a meghatározóvá válnak a rendez? m?vészetében.
Ezt a vonalat viszi tovább az 1994-ben bemutatott, hét és félórás gigantikus m?, a szintén Kransznahorkai m?b?l készült Sátántangó
Filmjeit nagy sikerrel mutatták be többek között Franciaországban, Olaszországban, Izraelben, Kanadában és az Amerikai Egyesült Államokban. Utolsó filmje egy Georges Simenon-m? alapján készült alkotás, A londoni férfi.
2007 májusában a Cannes-i Fesztiválon A londoni férfi benne volt a hivatalos versenyprogramban. Szabó István Hanussen cím? filmjének 1988-as meghívása óta nem volt magyar játékfilm a fesztivál legfontosabb szekciójában.
Forrás: hu.wikipedia.org
Legutóbbi módosítás: 2019.09.11. @ 06:31 :: H.Pulai Éva