Az esemény helyszíne: M?vészetek Palotája
2009. április 29.
Azok, akik a jazzt csak rétegzeneként hajlamosak elkönyvelni, nehezen tudnának mit kezdeni a francia orgonavirtuóz és zongoram?vész által produkált lemezeladási mutatókkal. Loussier eddig összesen 200 millió értékesített albuma ugyanis mindent egybevetve annyit jelent, hogy nála nagyobb üzleti sikereket ebben a m?fajban csak Louis Amstrong ért el. A Loussier Trió (Christian Garros – üt?hangszerek, Jacques Loussier – zongora, Pierre Michelot – nagyb?g?) 1959-ben t?nt fel a jazz megújítóinak sorában, amikor kiadták a Play Bach cím? albumukat, amely egészen hihetetlen sikert ért el: 30 millió példányban fogyott el. A Bach-feldolgozások sikeres debütálása egy egész széria el?futára volt: 1964-re már napvilágot látott a Play Bach No. 5 cím? korong is – s ahogy az lenni szokott, a nagy sikerre való tekintettel id?vel összeállt a The Best Of Play Bach cím? válogatásalbum is.
A most 75 éves m?vészt Varnus Xavér – mint mondta – azért merte felkérni, mert a M?vészetek Palotájában világszínvonalú hangversenyterem várja a m?vészt. A közös produkciót persze más is megalapozhatja: els?sorban az a bátor kreativitás, amellyel mindketten újra tudják értelmezni a ma már klasszikusnak számító, de saját korukban minden konvenciót merészen felforgató életm?veket.
Az együttm?ködést Xavér kezdeményezte, aki rögtön egy kész összeállítással kereste meg Jacques Loussier-t, amelyet kettejük különböz? felvételeib?l készített, jelezve, hogyan képzelné el a m?sort. A küldemény gondolatébreszt?nek bizonyult: a világsztár elfogadta a felkérést.
A két m?vész a hangverseny el?tt három hetet fog együtt gyakorolni Észak-Franciaországban: a produkcióról eddig annyit árultak el, hogy a m?sorban Bach legnagyobb és legismertebb m?veit fogják bemutatni, s ezenközben mozaikdarabokként illesztik egymás mellé a Bach m?veib?l kiválasztott részleteket, s az azokra rögtönzött jazzmotívumokat. A koncert iránti felfokozott magyarországi érdekl?dést jól mutatja, hogy a jegyek árusításának els? napján, november 20-án már a belép?k egyharmada elkelt.
Ez a tény persze csak azokat lepheti meg, akik nem tudják, hogy Loussier mekkora tömegeket képes megmozgatni világszerte. Beszédes, hogy ebben a tekintetben a leginkább impozáns teljesítményt éppen a Bach zenéje el?tti tisztelgés váltotta ki: 2000. július 28-án, a zeneszerz? halálának kétszázötvenedik évfordulóján a lipcsei Tamás-templom el?tti téren 200 ezres tömeg volt kíváncsi a m?vész Bobby McFerrin társaságában adott koncertjére.
Igazságtalan lenne ugyanakkor, ha Jacques Loussier klasszikus zenei ihlet?inek sorában csakis és kizárólag Bachot emlegetnénk, hiszen a triót Vivaldi, Ravel, Debussy, Handel, Mozart alkotásai is bravúros feldolgozásokra ihlették már.
Jacques Loussier nemcsak a klasszikus zene, hanem a rockzene rajongóival szemben is megállja a helyét: pódiumra lépett már a Pink Floyd, Elton John vagy Sting társaságában is. Pár éve pedig a rap m?faji környezetében is s?r?n forgott a neve, mert egy nem mindennapi plágiumpernek köszönhet?en is elhíresült a munkássága: 2002-ben kereken 10 millió dollárt nyert el Eminemt?l, miután a perben kiderült, hogy a rapper Kill You cím? számának dallamát egyértelm?en Loussier Pulsion cím?, még 1979-ben napvilágot látott m?véb?l orozta el.
Forrás: kulturpart.hu
Legutóbbi módosítás: 2019.09.11. @ 06:32 :: H.Pulai Éva