H.Pulai Éva : Hatvan éves Picasso ââ?¬Å¾galambjaââ?¬Â

Apjához hasonló sikerekben ugyan nem volt része, a 60. születésnapját április 19-én ünnepl? Paloma Picasso azonban legalább olyan sokszín? tehetség mint Pablo Picasso.

 

 

A Picasso-lány dizájnkreációi révén ünnepelhetett nagy sikereket, üzleti elismertségét ékszerterveivel és kozmetikumaival alapozta meg. Minotaure nev? híres parfümje az apja m?vészete el?tti tisztelgés jegyében készült.

Paloma apja Francoise Gilot francia fest?n?vel való kapcsolatából született. Neve spanyol nyelven galambot jelent, apja a születése évében Párizsban rendezett nemzetközi konferencia jelképeként tervezett galamb után adta lányának a Paloma nevet.

Tanulmányai befejeztével asszisztensként egy párizsi színház kosztümöseinek és kellékeseinek munkáját segítette. Különleges ékszerkollekcióival hamar felt?nést keltett, így elhatározta, hogy kitanulja az ékszertervezést.

1969-ben már Yves Saint Laurent számára tervezett divatékszereket, egy évtizeddel kés?bb különleges ev?eszköz-készletettel b?vítette munkáit. 1980-ban szerz?dést ajánlva lecsapott rá a Tiffany ékszerház

 

A dizájner apjához hasonlóan sokoldalú: 1974-ben szerepelt a Walerian Borowczyk rendezésében készült Erkölcstelen mesék cím? filmben. A négy történetet elmesél? film Báthory Erzsébet cím? et?djében a XVII. században élt grófn?t alakította, a legendához ragaszkodó történetben leszbikus színezet? erotikus orgiák és vérfürd?zés is helyet kapott.

 

Az édesapja több képén is megjelen? Paloma Picasso napjainkban színdarabíró-rendez? férjével a svájci Lausanne-ban él.

 

Forrás: kulturpart.hu

 

Nem mehetünk el anélkül, hogy az édesapáról szót ne ejtsünk!

 

Pablo Picasso – teljes nevén Pablo Diego José Santiago Francisco de Paula Juan Nepomuceno Crispín Crispiniano de los Remedios Cipriano de la Santísima Trinidad Ruiz Picasso (Malaga, Andalúzia, Spanyolország, 1881. október 25.Mougins, Franciaország, 1973. április 8.): spanyol (francia) fest?m?vész. Teljes neve: Pablo Diego José Santiago Francisco de Paula Juan Nepomuceno Crispín Crispiniano de los Remedios Cipriano de la Santísima Trinidad Ruiz Picasso. Picasso a modernista korszak legjelent?sebb fest?je.

 

Élete

 

Málagában 10 éves koráig élt. A Picasso nevet anyja adta neki, apja akadémikus fest? és rajztanár volt. Málaga után a család négy évet élt La Coruñában, majd az apját kinevezték professzornak a barcelonai Képz?m?vészeti F?iskolára. A gyermek Picasso gyorsan elsajátította azt, amit az akadémiai stílusból megtanulható volt. Egy anekdota szerint apját annyira elb?völte fia tehetsége, hogy ünnepélyes keretek között átnyújtotta neki palettáját és ecseteit. A fiatal Picasso a barcelonai Akadémián tanult, majd a madridi San Fernando Királyi Akadémián töltött csaknem egy évet. Barcelonában egy fin de siécle (századvégi) m?vészekb?l álló körhöz tartozott. Picasso m?vészetére ekkoriban Steinlen és Toulouse-Lautrec hatottak.

A kék korszak

 

1900-ban el?ször járt Párizsban Carlos Casamegas társaságában. Casamegas öngyilkossága nagy er?vel hatott Picasso kék korszakának képeire. A század els? éveiben Párizs, Madrid és Barcelona között ingázott. 1901-ben megnyitotta els? önálló kiállítását Ambroise Vollard támogatásával, és ez segítette Max Jakob barátságához. Jakob bemutatta kortárs íróknak, közöttük Guillaume Apollinaire-nek is. 1904-ben végleg letelepedett Párizsban. M?terme hamarosan az avantgárd m?vészek tanyájává változott. Fernande Olivier lett a szeret?je, és barátja lett Gertrude Stein amerikai író is. Oliver így emlékszik vissza Picassóra, abból a korszakból: „Alacsony, fekete, zömök, nyugtalan és nyugtalanító; a szeme sötét, a tekintete mély, átható, furcsa, már-már merev. Félszeg mozdulatok, n?ies kéz, szegényes göncök, rosszul öltözöttség. Egy vastag, csillogó fekete hajtincs metszi keresztbe az értelmes és makacs homlokot

 

Lovat vezet? fiú

A rózsaszín korszak

 Paris 1905-1906 

A kék korszak a kevésbé gyászos rózsaszín korszakba ment át. Ekkor festette a Komédiások sorozatának képeit, a vándormulattatókat ábrázoló festményeit. 1906-ban primitivista képeket alkotott. 1906-1907-ben készítette el Picasso máig talán legismertebb képeit, a Az Avignoni kisasszonyokat (negrista periódus). Ez a n?i aktcsoport egy barcelonai nyilvánosház lakóira emlékeztette André Salmontot. A Kisasszonyok a kései Paul Cézanne hatása volt és a fekete-afrikai környezet inspiráló tényez?je. A rózsaszín korszakból a negrista periódusba váltott át.

 

Maya

Az analitikus kubizmus korszaka; Eva, Olga, Marie-Thérése és Dora

 

A kubizmus eltért Picasso korábbi stílusaitól. 1909-ben olyan anyagi körülmények közé került, hogy beköltözhetett egy kényelmes m?terembe a Boulevard de Clichy-n. 1912-ben Eva (Marcelle Humbert) lett az új barátn?je. Eva lett az egyetlen olyan szerelme, akir?l nem készült portrésorozat, de a rá utaló Ma Jolie kifejezés jó néhány kubista képén látható. 1914-ben megromlott a barátsága Braque-kal. 1915-ben Eva meghalt rákban, Picasso kiköltözött a külvárosba. Szergej Gyagilev mentette meg a depresszióból, hogy Jean Cocteau javaslatára meghívták Rómába, hogy vegyen részt a Parade balett el?munkálataiban. Ott beleszeretett Olga Koklovába, a corps de balet egyik tagjába, egy orosz generális leányába. 1918-ban Olgával visszatért Párizsba, júniusban összeházasodtak. 1921-ben megszületett Picasso els? fia, Paulo. Ebben az id?ben neoklasszicista m?veket készített, és figyelemmel kísérte a szürrealizmus kifejl?dését. Az Olga által kultivált konvencionális polgári ízlésre Picasso hamar ráunt, és zavarta az asszony megszállott féltékenysége is. Az 20-as évei munkáiból a n?gy?lölet sugárzott. 1932-ben új szeret?je lett a 17 éves Marie-Thérése Walter személyében. Szerelmükb?l egy sor festmény és szobor született. A Normandiában található új m?termében készítette a lányról készült nagyméret? fejszobrát. 1935-ben különvált Olgától, aki az 1955-ös haláláig jogilag a felesége maradt. 1936-ban Marie leánygyermeket szült Picassónak: Mayát. Kés?bb Picasso újabb szeret?t talált: Dora Maar jugoszláv fotográfust. A Marie-Thérése-nél sokkal okosabb n? átvette annak helyét Picasso életében. Dora talált megfelel? m?termet számukra Grands Augustins-ben.

 

Erdei tündér

Vissza Spanyolországba

 

Az 1930-as években Picasso felmelegítette spanyolországi kapcsolatait. 1934-ben újabb utazást tett egykori hazájában. 1936-ban a polgárháború kitörésekor a rajongói kiállítást szerveztek a számára Barcelónában. Picasso a republikánusok oldalára állt, akik hálából tiszteletbeli igazgatói állást adományoztak neki a Pradóban. Picasso viszonzásul elkészítette számukra a Guernica cím? hatalmas vásznát, melyet az 1937-es párizsi világkiállítás spanyol pavilonjában helyzetek el, majd vándorkiállításra indult a világban. A m? ítéletet mond a baszk f?várost bombázó Franco-barát németekr?l. Picasso így elemezte a festményét: „A bika nem a fasizmus, hanem a brutalitás és sötétség … a ló képviseli a népet …

Az író Picasso

 

1935-ben két évre felhagyott a festészettel, és ekkor kezdte papírra vetni gondolatait. Egy barátja így szólt róla: „Írásra minden hely jó neki: egy asztal sarka, valamelyik bútor pereme, a karosszék karfája vagy akár tulajdon térde is. Csak az a f?, hogy körülötte csönd legyen. Alighogy egyedül marad el?húzza a noteszét, ha meg bejön valaki, eldugja, és a homlokát ráncolva kérdezi: »Mi az?« Bezárkózik a szobájába vagy a fürd?szobába, mert bizonyos akar lenni abban, hogy legalább ott nem zavarják.

Spanyolul és franciául írt verseket és színdarabokat. Kéziratai rendre hemzsegtek a helyesírási hibáktól, amelyeket nem volt hajlandó kijavítani. Úgy gondolta, egyénisége elveszne egy olyan szabályrendszerben, melyhez neki semmi köze. A farkon csípett vágy cím? színdarabjának 10 szerepl?je van : Nagylábujj, Tyúkszem, Tortácska, Unokan?vér, Bütyök, Két kis Kutyus, A Csend, Sovány szorongás, Kövér szorongás, Függönyök.

Részlet a darabból:

Második felvonás, els? jelenet A Rühönkosz Hotel folyosója (a vendégek két-két lába a szobák ajtaja elé kirakva, és fájdalmasan vonaglik.).
A 3-as szoba ajtaja el?tti két láb
-Jaj, a sok fagyásom, jaj, a sok fagyásom, jaj a sok fagyásom.
Az 5-ös szoba ajtaja el?tti két láb
-Jaj, a sok fagyásom, jaj, a sok fagyásom.
Az 1-es szoba ajtaja el?tti két láb
-Jaj, a sok fagyásom, jaj, a sok fagyásom, jaj, a sok fagyásom.
A 4-es szoba ajtaja el?tti két láb
-Jaj, a sok fagyásom, jaj, a sok fagyásom, jaj, a sok fagyásom.
A 2-es szoba ajtaja el?tti két láb
-Jaj, a sok fagyásom, jaj, a sok fagyásom, jaj, a sok fagyásom.
(Az átlátszó üvegajtók kivilágosodnak, s megjelenik rajtuk öt, sárgarépát rágó majom táncoló árnyéka.).
Teljes sötétség..

 

Dél-Franciaország, Francoise és Jacqueline

 

1930-as évekt?l kezdve Picasso minden nyáron a Földközi-tenger mellé költözött. 1938-ban festette a Maya hajóval cím? képét leányáról. Picasso számára a gyermekek világa mindig is fontos fest?i téma volt, de legszebbek saját gyermekeir?l készült, legzaklatottabb korszakaiban is harmóniát sugárzó gyermekportréi. A m?vész kubisztikus világának színei ezeken a képeken élénkek, életteliek, s sajátos szerkesztési módszere ellenére is a képek portrészer?ek. Lányáról, Mayáról 1938-1939-ben több portrét is festett, mindig játék közben ábrázolva a kislányt. A kislány kezében lév? egyszer? vitorláshajó talán éppen a 1939-ben, a háború kitörésekor Dorával és titkárával Antibes-ben maradt. 1940-ben visszaköltöztek Párizsba és a háború végéig nem mozdultak m?terméb?l. A felszabadítás után Picasso lett a szabadság új jelképe. Belépett a kommunista pártba, és a következ? években békekongresszusokra járt. Picasso békegalambról készült rajza a párt emblémájává vált. Politikai m?vei közé tartozik még a Kripta (1945) és a Népirtás Koreában (1951). A háború után Pablo visszaköltözött a Rivériára. Dora Maar helyét a 21 éves fest?n?, Francoise Gilot váltotta még 1944-ban.

 „Mikor megismerkedtem Pablóval, tudtam, óriás áll el?ttem, és meg kell mérk?znöm vele. A harc néha teljesen kilátástalannak látszott, de olykor a félelem is lehet gyönyör?ség. Szenzációs volt a kommunikáció közöttünk. Minden téren kapcsolódtunk egymáshoz. Festészete iránti csodálatom sohasem sz?nt meg. A festészet kapcsolatunk csúcspontja volt.

Femme fleur portrék sorozata ünnepelte az asszonyt. Szerelmükb?l született 1947-ben Claude, két évvel kés?bb Paloma, akit a szépségiparból, például a parfümjeir?l ismerünk. „Miel?tt együtt éltünk, csupa szerelem voltam, keser?ség nélkül. Kés?bb minden radikálisan megváltozott.” – mondta Gilot. Picasso egy id? után éppúgy viselkedett vele, mint el?z? kedveseivel: megcsalta ?t is. Viszonyuk végképp megromlott. 1953-ban Gilot a két gyerekkel együtt elhagyta a dühöng? Mestert. 1964-ben kiadta nagy botrányt kavaró Életem Picassóval cím? könyvét, amelyb?l kés?bb film is készült Anthony Hopkins f?szereplésével. Francoise Gilot-nak fest?ként is sikerült „túlélnie” egykori férjét, annak ellenére, hogy az id?s férfi a könyv megjelenése után mindent megtett karrierje tönkretételéért, s még közös gyerekeikkel, Claude-dal és Palomával sem volt hajlandó találkozni. „Kultusz lett, istenítik, de az istenek általában nagyon kegyetlenek. Pablo nem volt gonosz, inkább kegyetlen. Mint egy gyerek, aki egy pillangó szárnyait tépkedi. Legbelül talán csodálkozott is, hogy fájdalmat okoz másoknak.” – írta Picassóról Gilot. A helyi fazekas iparágat felemelte érdekl?désével és segítségével. 1955-ben Cannesra néz? századfordulós villába költözött. Új társát, Jacqueline Roque-ot 1961-ben feleségül vette. Picasso addig maradt ott, amig a Riviérát úgy el nem lepték a nyaralók, hogy azt már a kilátást is zavarta. Áttette székhelyét az Aix közelében vásárolt Cháteau de Vauvenargues-ba 1961-t?l. Ezt a helyet viszont túlságosan elszigeteltnek találta, és visszaköltözött a tengerpartra egy Mouginesre néz? majorságba.

 

Öregkor

 

1965-ben prosztatam?téten esett át, ezután készült m?vein már ott volt a kétségbeesés bélyege. Az avantgárd m?vészvilággal lév? kapcsolatát kezdte elveszíteni. Élete utolsó nagy kiállítását 1970-ben tartotta Avignonban, a Palais des Papesban. Hatalmas mennyiség? kegyetlen anyagot vonultatott fel, ami elidegenít? hatással volt a kritikusokra. 1968-ban hét hónap alatt készített, 347 darabból álló metszetsorozatát kedvez?bb visszhang fogadta, nyers tartalmuk ellenére. Képeinek leplezetlen erotikája egyeseket vonzott, másokat taszított, de Picasso már túl volt azon, hogy bárki véleménye is érdekelte volna. 1973-as, 92 évesen bekövetkezett halála egy korszak végét jelentette.

Egy film

Picasso kalandjai (1978), rendezte: Tage Danielsson

Picasso élete a filmben csak alibi. A film abszurd vígjáték, burleszk a XX. századi párizsi m?vészvilágról.

 

Küls? hivatkozások

 

Múzeumok:

Online galériák:

Essays:

Más:

Forrás: wikipedia.org

Legutóbbi módosítás: 2019.09.11. @ 06:35 :: H.Pulai Éva
Szerző H.Pulai Éva 1146 Írás
A H. a nevem előtt, csak egy megkülönböztető jel, hogy ne keveredjenek össze a hírösszeállítások a firkáimmal. *Pulai Éva