El?ször találkozhat a magyar közönség Joseph Mallord William Turner m?veivel önálló tárlaton; a budapesti Szépm?vészeti Múzeumban, ahol a brit fest?t egyetlen m? sem képviseli az állandó kiállításon. A Turner és Itália cím? kiállítás október 29-ig tekinthet? meg, s több mint 80 m?vel mutatja be a fest? életm?vét.
“Turner idejövetelére már régóta vártunk, nekem is egyik els? tervem volt f?igazgatóként, hogy a brit fest?nek kiállítása legyen Budapesten” – emlékezett a tárlat keddi sajtótájékoztatóján Baán László. A Szépm?vészeti Múzeum vezet?je elmondta, hogy Stephen Deucharral, a Turner-hagyaték legjelent?sebb ápolójának számító londoni Tate Britain múzeum igazgatójával végül abban állapodtak meg, hogy a budapesti intézmény egy vándorkiállításba társul be.
Turner és Itália kapcsolata olyan téma, amely végigkíséri a m?vész pályafutását, így kiválóan alkalmas az egész életm? bemutatására – indokolta Baán László a témaválasztást. Mint hozzátette, Ferrara és Edinburgh után a kiállítás-sorozat utolsó állomására, Budapestre néhány m?vet m?tárgyvédelmi okokból már nem tudtak elhozni, ezek helyett azonban a Tate Britain másik festményeket adott. A tárlatsorozat kurátora, James Hamilton elmondása szerint a kiállítást úgy tagolták nyolc részre, hogy az végigvezesse a látogatót Turner egész pályáján a fiatal, érdekl?d? fest?t?l az radikális és újító id?s mesterig.
Morning Amongst the Coniston Fells, Cumberland
1798
Technique: Oil on canvas Museum:
Unique URL: http://www.terminartors.com/turner-joseph-mallord-william/morning-amongst-the-coniston-fells-27826-p
“Turner jelent?sége els?sorban abban áll, hogy megújította a tájképfestészetet: (…) a természetet ábrázoló képein is emberi történeteket mutatott be, olyan korban, mikor például Dickens is alkotott” – szólt a m?faj egyik legnagyobbjának tartott XIX. századi m?vészr?l.
A tárlat els? része a Turner els? itáliai utazása el?tti id?szakot mutatja be, azon m?vészek (Piranesi, Claude Lorrain, Earlom és Woollett) részben a Szépm?vészeti Múzeum gy?jteményéb?l származó festményeit Turner korabeli alkotásai mellé állítva, akik nyomán az ifjú fest? csodálni kezdte Olaszországot. James Hamilton beszámolója szerint Turner el?ször 1802-ben jutott el Itáliába, és az Alpok látványa egész életére szólóan leny?gözte: “a hegyek nagysága mellett felfedezte az emberi lét törékenységét”. Következ? útját 17 évig tervezte, ezután azonban igyekezett végiglátogatni nem csupán a nevezetes nagyvárosokat, de a kisebb itáliai településeket is – folytatta a brit kurátor. Mint hozzáf?zte, Turner utazásai során rengeteg vázlatot készített, majd ezek nyomán immár Angliába hazatérve festette meg nagy olajképeit; a kiállítás látogatója három ilyen vázlatfüzetbe is belenézhet.
Turner 1819-ben járt el?ször Itáliában; felkereste Velencét, Rómát, Nápolyt és Firenzét. A mediterrán táj élményének és fényviszonyainak hatására stílusa alapvet?en megváltozott, palettája kivilágosodott. 1828-1829-es római útja során ki is állított a városban. Turner háromszor járt Velencében, és mint oly sok m?vészt, ?t is rabul ejtette a hely különleges atmoszférája. A város ihlette fénnyel telített akvarelljei és kés?i befejezetlen színvázlatai manapság különösen népszer?ek, hiszen a szemlél? az absztrakt festészet el?zményeit fedezheti fel bennük.
Ancient Rome, Agrippina Landing with the Ashes of Germanicus
1839
Technique: Oil on canvas
Museum: Tate Britain, London, UK
Unique URL: http://www.terminartors.com/turner-joseph-mallord-william/ancient-rome-agrippina-landing-with-27860-p
A tárlat tanúsága szerint a brit fest?t elb?völte Itália történelme, csakúgy, mint a mediterrán környezet és napsütés: egyedül Rómáról több tucat akvarellt készített, melyek közül számos Budapesten is látható. “Turner azonban meglep? m?vész, képein mindig valami új invencióval áll el?” – hívta fel a figyelmet James Hamilton: Modern Róma – Campo Vaccino cím? olajfestménye például rengeteg újat tud mondani az “ezerszer lefestett” városról – hangsúlyozta.
A kurátor elmondása szerint Turner Rómában a múlt romjain épül? új várost szerette leginkább megörökíteni, míg Velencében a hanyatló luxus bemutatása foglalkoztatta els?sorban. Mint hozzátette, a fest? Angliában festett alkotásain is megfigyelhet? azonban az itáliai hatás, a London melletti Virginia Water tavat ábrázoló festménye például velencei tájképeire emlékeztet.
“Turner legradikálisabb invenciói igazából id?s éveiben keletkeztek” – beszélt James Hamilton a tárlat záró részér?l. A radikális öregember elnevezés? egység a pályafutása végén a színekkel és a fénnyel kísérletez? m?vészt mutatja be egészen egyik utolsó, Látogatás a sírban cím? nagyszabású festményéig, melyet halála el?tt egy évvel készített. A Gonda Zsuzsa és Seres Eszter által gondozott tárlat október 25-ig tekinthet? meg a Szépm?vészeti Múzeum földszinti kiállítóterében.
A Téméraire hadihajó utolsó útja a Temzén napnyugatakor
1838
Az aquarelljei mellett ismertek olajfestményei is, az egyik leghíresebb közülük A Téméraire hadihajó utolsó útja a Temzén napnyugtakor Szinte megható, ahogyan a “kiszolgált” csatahajót a lemen? nap vörös sugaraitól megvilágítva elvontatják a hajótemet?be. A másik leghíresebb képe a vonatot ábrázolja es?ben, g?zben és sebességben, talán ez az els? vonatábrázolás a festészet történetében, gondoljunk bele a fényképészet ekkor még éppen a feltalálás id?szakában van. Találó a magyar fordítás: Es?, g?z és sebesség (Rain, Steam and Speed).
„William Turner brit fest? azok közé tartozik, akik nélkül talán sosem lett volna impresszionizmus. Még m?teremben festette romantikus tájképeit, de könnyed ecsetvonásaiban és f?leg kés?i, elmosódott festményeiben – például a lent is látható, 1844-es Es?, g?z, sebesség cím? képben – a francia impresszionizmus els? alakjai saját merész kísérleteik el?futárát látták meg. Az akadémikus ízlés id?skori szenilitással magyarázta Turner elnagyolt, foltos festményeit, de Monet-t és társait bátorította és inspirálta a brit fest?. A kiállításon szerepl? képek nagy részét a londoni Tate Britain kölcsönzi a múzeumnak, ezen kívül nagy-britanniai és amerikai közgy?jteményekb?l is érkezik néhány alkotás. Az utazó tárlat Ferrara és Edinburgh után érkezik Budapestre. A Szépm?vészeti Múzeum saját gy?jteményének olasz darabjai segítségével igyekszik szemléltetni, hogyan hatottak Turnerre olasz kortársai, illetve az itáliai táj.”
Es?, g?z, sebesség
1844
Dömötör Ági
Forrás:
MTI
kultúrpart.hu
origo.hu
wikipedia.org
Legutóbbi módosítás: 2019.09.11. @ 06:40 :: H.Pulai Éva