— Mit vesztettél el? — kérdeztem. Annyira örült, gondoltam, valami fontos dolog lehet.
Messzenéző szemekkel tekintett a liftgombok fölé, fel a mennyezetre.
— Őt, érted? — megrázta vállamra akasztott táskámat.
— Kit? — értetlenkedtem. Közben a földszintre értünk.
— Van időd? — villant rám a szeme.
— Nyári szünet van, tudod. Ráérek, csak vásárolni indultam pár apróságot.
— Az ráér, gyere, itt megiszunk egy kávét, s mindent elmondok!
Úgy pörgött, láthatóan, hogy féltem, kárt tesz benne a kávé, de nem. Ahogy leültünk, már csak ábrándos szép szemét fátyolozta valami belső sugárzás.
— Szóval — sürgettem —, ki veszett el, mi veszett el?
— Ó, ne! Ez más… — majd végigmért, mint aki keres valami hibát.
— Találkoztál már az igazival, tudod, a nagy ő? — várakozva nézett, mit nézett, nem is tudom. A vesémbe akart látni, vagy a szívembe?
— Párszor már szembejött — bólogattam megértően —, de aztán kiderült, hogy csak az alteregója.
— Látod? — nézett meggyőzően. — Mert azt hiszed te is, hogy csak úgy belebotlasz.
Nem árultam el neki, hogy én már nem nagyon hiszek semmit ebben az ügyben.
— Mesélj! — kértem. Kíváncsivá tett. Régen ismerem, több éve elvált. A férje talált valami pénzes főnyereményt, akivel elment világot látni. Igaz, idősebb volt, de nem érdekelte. — Legalább valameddig jól élek! — mondta egyszer.
— Ismerhetem? — kérdeztem.
— Ó, dehogy, még én is alig — mosolygott szemérmesen.
— Akkor honnan tudod, hogy ő?
— Tudom, és kész! Tudod te, milyen az a megérzés? — kérdezett.
— Amit te érzel, azt látom, a józan eszem meg mást mond — válaszoltam.
— Anyám is ezzel a józanész dumával jött. Most figyelj! Hiszel te a véletlenben? — fürkészve nézett.
— Hogyne! Tudod, tegnap véletlen, hogy eláztam a viharban — kezdtem, mert nem akartam komolyan venni, meg az idő is múlt.
— A neten ismertem meg! — súgta. Mintha az üres presszóban valaki hallaná.
— Fél évig leveleztünk. Egy társkereső rovatban találtunk egymásra. Tudod, milyen szép leveleket tud írni?
— Írni sok mindent lehet, vigyázz… — kezdtem volna az intelmeket, de meg se hallotta.
— Már mindent tudunk egymásról, kitalálja a gondolataimat…
— Állj, állj! — kértem. — Azt nem nehéz. Te is egyedül vagy, ő is, mit akarhatnátok, ha nem egymást.
— Ne ragadj le! Nem erre gondolok — intett le.
Ábrándos hajsimítás után megtudom, hogy vannak közös olvasmányaik. Erről beszélgetnek is. Na, ez már valami, kezdek figyelni. Hátha tud valamit, amit én nem.
— Találkoztatok? — érdeklődtem.
— Még nem, de a jövő héten azt ígérte, eljön.
— Fényképet csak cseréltetek? — reménykedtem.
— Hát — kicsit zavarba jön —, az olyan tudod… Már ki is nagyítottam, de akkor meg felismerhetetlen. De a lelke, a gondolatai… Ha tudnád! — erősködik.
— Tudom, mindig így indul minden nagy románc. Hol élsz te? — kérdezem.
— Ne rontsd el a kedvem! — kérte szépen.
— Nem, dehogy! Kívánom, hogy sikerüljön.
Végül is miért ne? — gondolkodtam. Először mindenki idegen.
— Tudod mit? A jövő héten, ha találkoztok, hívj fel, kíváncsi leszek — javasoltam.
Elmúlt egy hét. Pokoli meleg délután megcsörren a telefon. Fakó hangon megszólal valaki.
— Tudod, megígértem, hogy hívlak, ha… Gyere le, a presszóban várlak!
Hát ez nem valami fényes kezdet. Cola mellett üldögél, de nem szomorú, olyan komoly arccal vár.
— Mi történt? — kérdezem.
— Ő az igazi! — mondja csendesen.
— Akkor mi ez a gyászos hangulat? — érdeklődöm.
— Mondtam a múltkor, hogy beleszerettem?
— Nem kellett azt mondani, láttam — válaszoltam. — Csalódtál? — kérdezem.
— Tudod, azt írta, magas, barna hajú, sportos. Én meg elképzeltem, hogy ruganyos léptekkel jön felém a magas sportos… egy fenét! Akkora, mint én, a haja sötétszőke, kicsit pocakos, no csak épphogy… — elhallgat.
Táskájában keresgél. Zsebkendőt vesz elő, megtörli a szemét.
— Ne sírj! — mondom vigasztalóan.
— Már hogyne sírnék!
— Rosszul esett? — kérdezem részvéttel.
— Kicsit! — szepegi.
— Akkor most mi lesz? — érdeklődöm.
— Mi lenne? — néz rám ártatlan őzike szemekkel — mondtam már, hogy szeretem, nem?
— De… — kezdeném.
— Az semmi, hogy nem olyan, ahogy mondta. Hát nem érted? Ő az, akit kerestem, olyan kedves, figyelmes. A lelke, meg az enyém, együtt…
— Értelek! — mondtam sóhajtva. Pedig nem értettem, miért sír. Csalódott, vagy boldog?
Legutóbbi módosítás: 2009.07.10. @ 06:00 :: Sonkoly Éva