Még soha nem érkezett olyan nagy érték? m?kincs-együttes külföldr?l hazánkba, mint az október 28-án nyíló Botticellit?l Tizianóig – Az itáliai festészet két évszázadának remekm?vei cím? tárlatra. A mintegy 130 festményt felvonultató kiállítás egyik legfontosabb képét, Tiziano Vecellio Krisztus és Cirénei Simon cím? festményét a sajtó jelenlétében csomagolták ki hétf?n a Szépm?vészeti Múzeumban.
A kiállítás 130 képéb?l harminc származik a Dózsa György úti intézmény gy?jteményéb?l, a többit mintegy ötven múzeum kölcsönzi a Szépm?vészetinek – mondta el Baán László, a múzeum f?igazgatója.
Érkezett festmény a firenzei Uffizib?l, a párizsi Louvre-ból, a londoni és a washingtoni National Galleryb?l, a New York-i Metropolitan Museumból, a római Galleria Borgheséb?l, illetve a madridi Pradóból is. Ez utóbbi rendelkezik a világ egyik legjelent?sebb Tiziano-gy?jteményével – mondta Baán László, aki emlékeztetett arra, hogy a velencei érett reneszánsz fest?je I. Károly spanyol király udvari fest?je volt, majd annak utódja II. Fülöp is számos megbízással látta el.
A f?igazgató hozzátette, hogy a kiállítás létrejötte mögött hároméves szervez?i munka áll. Soha ilyen nagy értékben nem érkezett még m?kincs-együttes Magyarországra – hangsúlyozta Baán László, aki szerint a siker a múzeum háttértárgyalásainak, a kurátor, Tátrai Vilmos szakmai hírnevének, illetve az intézmény m?kincskölcsönzési politikájának köszönhet?. A tárlat biztosítási értéke: 200 milliárd forint.
II. Fülöp trónörökös portréja(1551)
A f?igazgató megmutatta azt a termet is, amelyben a most kicsomagolt képet kiállítják; a festményt, amelyet a mester nyolcvan évesen készített, II. Fülöp trónörökös portréja mellé helyezik el. A kilencmilliárd forint értékben biztosított Krisztus és Cirénei Simon cím? festmény érdekessége, hogy Simon alakjában Tiziano a saját képmását festette meg – tette hozzá Baán László, kiemelve, hogy II. Fülöp valószín?leg sokat imádkozott e kép el?tt, hiszen az az Escorial házikápolnáját díszítette.
Tátrai Vilmos, a kiállítás kurátora az MTI kérdésére elmondta: a tárlat hét szekcióra tagolódik: az els? A festészet tudománya címet viseli, és a fest?i technikák változásait mutatja be. Az Emberarcok, angyalarcok cím? szekcióban portrékat láthatnak az érdekl?d?k, a Reneszánsz határok nélkül cím? fejezet pedig a reneszánsz kapcsolatait mutatja meg a gótikával, illetve az északi m?vészetekkel.
Leonardo, da Vinci Hermelines hölgy 1483-90
Az eszmény testet ölt: az érett reneszánsz cím? szekcióban kapnak helyet Raffaelo, Correggio, valamint Leonardo képei – a tárlat egyik f?m?ve, a mester Hermelines hölgye még nem érkezett meg a Szépm?vészetibe.
A Tiziano: a festészet diadala elnevezés?, ötödik részben az érett reneszánsz vezet? velencei mestereinek alkotásai, Giorgione és Tiziano képei lesznek láthatóak. Tizianótól kilenc képet állítanak ki. A Velence és hátországa cím? szekció Tintoretto és Paolo Veronese nevével fémjelezhet?, és abba a korszakba ad betekintést, amikor Velence m?vészeti nagyhatalommá vált.
Agnolo di Cosimo Bronzino, Andrea Doria as Neptune
Az utolsó részben, A reneszánsz válsága és a manierizmus cím? szekció a humanizmus optimista világképének megrendülését mutatja be többek között Baccafumi, Parmigianino, Lelio Orsi és Bronzino képein keresztül.
Baán László kiemelte: a február 14-éig látogatható tárlat nem utazó kiállítás, tehát csak a Szépm?vészetiben lesz látható. “A kiállítást már ajánlja a világ egyik legnagyobb m?vészeti lapja, a The Art Newspaper” – jegyezte meg.
Forrás: MTI
Képek:
terminartors.com
Legutóbbi módosítás: 2019.09.11. @ 06:40 :: H.Pulai Éva