Csengetnek. Az ajtóban kalapos úr áll, furcsa mosollyal.
— Bemehetek? — kérdezi.
— Nem vásárolok! — csuknám az ajtót.
— Az nem olyan biztos — mondja. — Egyébként is rendelésre jöttem — fűzi hozzá.
— Én nem kértem semmit — válaszolom.
— Te nem, de valaki szeretné, hogy válassz!
Ellentmondást nem tűrően szélesre tárja az ajtót. Már bent ül a szobában, kabátban, kalapban, furcsa mosolyával.
— Van egy kávéd? — kérdezi.
Hozom a kávét. Lassan kevergeti.
— Amíg kóstolgatom — mert az élvezetekkel lassan kell élni —, kérlek, nézd át ezeket! — szólt.
Mélyen a zsebébe nyúlt, kis dobozokat rakott elém. Olyan parányiak voltak, alig nagyobbak egy gyufásdoboznál. Volt vagy három. Kíváncsian bontogatom.
— Csak bátran! — biztat, miközben kávézik. Lassan, élvezettel kevergeti a sötét folyadékot.
Előttem, a nyitott dobozban, valami fényes belegyömöszölve, szinte erőszakkal.
— Óvatosan húzd ki! — bíztat.
Valami különösen finom tapintású kelmét húz ki a kezem. Finomabb az igazi hernyóselyemnél. Olyan áttetsző, szinte egész ruha, mégis olyan különös. Nézem, forgatom.
— Tetszik? — kérdezi. — Próbáld fel nyugodtan!
— Én? Nem rendeltem semmit — válaszolom.
— Már mondtam, a megrendelő nem te vagy! — figyelmeztet. — Menj a fürdőszobába, vedd magadra nyugodtan! — int felém.
Elkerekedik a szemem.
— Ezt, ott? — kérdezem.
— Felőlem itt is maradhatsz, de a megrendelő szerint kicsit visszafogott vagy…
Jobb szót keres. — Nem is tudom, olyan más vagy — legyint. — Tudod, a csupasz bőrödre kell felhúzni, de engem nem zavarsz — rágyújt, s figyel.
Kimegyek. Vetkőzöm. Felveszem. Nézem. A tükör kinevet. Már látom, ez nem az én méretem. Áttetsző, szinte testszínű, de igen nagy, itt-ott már feslett. Felháborodottan kirontok, mit sem törődve a „másságommal”, illemmel.
— Nézd, ez nem az én méretem, s már használt! — mutatom.
— Igen… kicsit… a fenébe! — állát simogatja, mosolyog. — Furcsák vagytok ti, azt hiszitek, mindenkinek újat szállítok — nézelődik, s elém tolja a másik dobozt. — Ezt próbáld fel! — bíztatóan bontja.
Kicsit kreolabb bőrszínű, de nekem ránézésre is nagy.
— Kétszer beleférnék — mondom.
— Igen, kicsit más a méreted — néz csodálkozva. — Megmérhetlek? — kérdezi. Feláll. Nincs a kezében semmi.
— Mivel? — csodálkozom.
— Csak úgy, a szememmel — s már írogat is. Dereka hatvan…
— Honnan tudod?
— Ó, régi szállító vagyok én, csak ilyen macerás páciens alig akadt még! — válaszolja. — Bár figyelmeztettek. Nem is értelek, mások örülni szoktak nekem — teszi hozzá.
— Ha megmondanád, honnan jöttél? — próbálkozom, mert kíváncsi lettem nagyon.
Mély hallgatással néz.
— Van még egy dobozom, meg sem nézted! — tolja felém.
— Minek nézzem? Az is valami rám hatalmas lehet, valami használt darab — mondom.
— Azért nyisd ki, kérlek! A színe az kicsit más — mondja.
Lassan, óvatosan belenézek. Ott lapult a szivárvány minden színe.
— Ezt a bőrömre? — csodálkozom.
— Igen! Ott majd nem ragyog ennyire, de amit befelé sugároz, az jó érzéssel tölt el majd sokáig — válaszolta.
— Milyen érzéssel? — kérdezem.
— Vedd fel! — mondja, ellentmondást nem tűrő hangsúllyal.
Óvatosan belebújok, kétszer körbeér, de érzésnek olyan különös, elmondhatatlan, meleg ölelése van.
— Kié volt? — kérdezem.
— Jobb, ha nem tudod! — morog morcosan. — Válassz! — türelmetlenkedik.
— Használt ruhát nem kérek! — szögezem le.
— Gondoltam — mondja. — Nézd, mert olyan szépen kért a megrendelő, válassz, és méretre kaphatsz újat! — számolni kezd. — Gondolkodom — szól újra.
— Ez a szivárványszínű, meleg ölelésű nagyon tetszik — mondom.
— Sejtettem! — homlokát ráncolja.
— Mi a baj? Te mondtad, hogy válasszak — érdeklődöm.
— Tudod, most ősz van. Az alapanyaggal van baj. Meg kell várni a tavaszt, nyár elejét — válaszolta.
— Miért? — tudakolom.
— Láttál te már őszi szivárványt, netán télit?
Csodálkozom. Ő lassan feláll, zsebébe süllyeszti a dobozokat. Távozni készül. Kikísérem. Egy névjegykártyát ad a kezembe.
— Majd kereslek, ha elkészült, ezen a számon érdeklődhetsz — s kilép.
Becsukom az ajtót. Nézem a névjegykártyát. Alig hiszek a szememnek. Lassan olvasom: Bol-dog-ság, alatta mobiltelefon száma. Mi lehetne más, hiszem ő maga is olyan… Mobil.
Legutóbbi módosítás: 2009.10.28. @ 10:00 :: Sonkoly Éva