Ismerd meg önmagad! — az ókori görögök mondása örökélető jó tanács. A legtöbb ember élénken érdeklődik aziránt, hogy milyen a saját személyisége, vérmérséklete, intelligenciája, melyek a jellemző vonásai, képességei, belső gátjai, komplexusai. Sokan erősen hisznek az efféle vizsgálatoknak, felméréseknek, pedig nincs csalhatatlan módszer e témában sem.
Az intelligencia hányadosának (kvóciensének), vagyis az I.Q.-nak az ismerete, mérése és ennek az életben való elhelyezése sokak számára érdekes. Ezért talán nem árt némi áttekintés a témáról.
Mindenekelőtt el kell oszlatni egy közkeletű félreértést. Az I.Q mérése tesztekkel történik, de ezek a tesztfeladatok nem épülnek semmiféle átfogó tudományos alapelvre és a szakértők között sincs nagyfokú egyetértés e témában. Másrészt azonban nem tagadható, hogy már a múlt század húszas éveitől kezdődően az intelligenciatesztek sikeresek voltak gyakorlati alkalmazásukban, népszerűvé is váltak.
Ez a két állítás látszólag ellentmond egymásnak, pedig valójában kiegészítik egymást. Az alkalmazók nem tudományos kutatásnak tekintik, hanem gyakorlati segédeszköznek, melyet más információkkal jócskán ki kell egészíteni. Ha tehát nem várunk a tesztektől csodás eredményeket, akkor a gyakorlatban segíthetnek.
Milyen a társadalom állapota az I.Q. szempontjából?
Az alábbi táblázat azt mutatja, hogy különböző társadalmi rétegekben mekkora az átlagos I.Q. érték. A társadalmi átlagot a szakemberek 100-ra becsülik.
Foglalkozási csoport |
Szülők társadalmi csoportból |
Gyermekek ugyanazon csoportból |
Magasabb képzettségű diplomás és közigazgatási irányító |
153 |
120 |
Alacsonyabb képzettségű diplomás, beosztott, műszaki |
132 |
115 |
Magas szakképesítésű tisztviselő |
117 |
110 |
Szakmunkás |
109 |
105 |
Betanított munkás |
98 |
97 |
Segédmunkás |
87 |
92 |
Alkalmi munkából élő |
82 |
89 |
Elmeszociális intézeti lakó |
57 |
67 |
Az átlagok persze többet is mutatnak. A kutatások szerint 90 – 110 közötti I.Q -val rendelkezik a lakosság 50 % -a, ez alattival a lakosság 25 % -a, és e felettivel szintén 25 % -a.
Az átlag felettieket tovább bontva: 110-120 között 14,5 %, 120-130 között 7 %, 130-140 között 3 %, 140 I.Q. érték felett csupán 0.5 %. Ebből az következhetne. hogy középfokú iskolákba a 115 és e felettiek járnak, az egyetemistáktól pedig 125 körüli érték várható.
Az átlag alattiakat vizsgálva: 80-90 között van a lakosság 14,5 %-a, 70-80 között a 7 %, a többiek pedig ezen érték alatt vannak.
Az értékek nagyságrendje erős szimmetriát mutat „alul és felül”.
Sokszor osztályozzák I.Q. érték alapján az embereket. Egyes szakemberek debiliseknek tekintik az 50-70 I.Q. közöttieket, imbecilliseknek a 25-50 közöttieket és idiótáknak a 25 I.Q. alattiakat. A debilis képes megtanulni hasznos teendőket, és felügyelet alatt intézkedni is tud. Az imbecillisnek intézetben kell élnie, de képes egyszerő személyes szükségleteit ellátni, egyszerő veszélyeket elhárítani. Az idióta semmi e félékre nem képes. (A valóságban a gyengeelméjőség szakmai megállapítása nem az I.Q teszt alapján történik).
Az eddig mért legmagasabb I.Q érték 228, amelyet Marilyn_vos_Savant írónál mértek (már meghalt)
Kik a ma élő nevesebb IQ-rekorderek?
• Fizikus/mérnök Kim Ung-yong IQ 210
• Kidobóember Christopher Michael Langan IQ 195
• Sakk világbajnok Garry Kasparov IQ 190
• Színész James Woods IQ 180
• Miniszterelnök Benjamin Netanyahu IQ 180
• Sakk világbajnok Judith Polgar IQ 170
• Sakk világbajnok Bobby Fischer IQ 167
• Színésznő Sharon Stone IQ 154
Hogyan állapítható meg valaki I.Q. szintje?
Gyakorlati tesztfeladatok segítségével! A tesztek tartalmaznak szöveges és képi, továbbá számolási, logikai grafikai, nyelvi feladatokat. Az egyes feladatok megoldása pontszámokat eredményez, ezek összesítése után a pontszámok átszámítandók I.Q. értékekre! Vannak egyszerű és vannak összetett feladatok.
Néhány példa tesztfeladatokból: (próbáld megoldani, a cikk végén majd megtalálható ellenőrzési céllal a helyes megoldás). Grafikai feladatokat nem tudtam beilleszteni.
1/ Melyik nem férfinév: TEBÓRR — LOVMIS — POKYPÁN — RATIGM
2/ Írd be a zárójelbe azt a szót, amely ugyanazt jelenti, mint a zárójelen kívüliek! mozog (…) emberi szerv
3/ Írd be a hiányzó számot! 17 19 ____ 20 15 21 4/ Melyik szó nem illik a többi közé? hangya — pók — méh — lepke — szúnyog
5/ Melyik az a szó, amellyel mind az első, mind a második zárójelen kívüli szótag egy-egy értelmes szót alkot? GYO (…) NA
Érdekességként említhető, hogy intelligenciamérés állatoknál is történik, szintén a számukra összeállított tesztfeladatok alapján. Erre azért van szükség, hogy a vizsgálatok alapján aztán az okos (magas pontszámú) állatokat keresztezik a butákkal. Több generáció elteltével a kiegyenlítődés észrevehető és segíthet a tenyésztési célok elérésében.
Forrás: H.J.Eyseck „Ismerd meg az I.Q.-dat!
Megoldások:
1/ Róbert — Vilmos — Koppány — Margit
2/ Lép
3/ 16. (A számok az őket megelőző számból kaphatók meg úgy. hogy +2-vel kezdve felváltva hozzáadunk, illetve kivonunk az előzőnél eggyel nagyobb számot: +2, -3, +4, -5 lépésekben. Tehát 19—3= 16.
4/ Pók (8 lába van, a többinek pedig 6)
5/ PÁR
Legutóbbi módosítás: 2011.04.13. @ 04:39 :: Bonifert Ádám