A nap fekete volt, a hold vak. Egy lélek sem járt a földön. Kripta volt a ház.
Bevitték egy üres szobába, szíjakkal, fémszorítókkal felszerelt vaságyra fektették, fehér köpenyes alakok sürgölődtek körülötte. Tiltakozott. Szíjak a bokáján, szíjak a csukóján, mereven feküdt, dermedten nézte a mennyezetet, fejére csavaroztak valami sisakfélét, erősen, gumidarabot tettek a fogai közé. Már csak nyöszörögni tudott.
– Nyolcvannal kezdjem? –
Robbanás, villám cikázott át az agyán, ostorcsapás minden izmán. Teste ívbe feszült, ráharapott a gumira, szorosan lecsukta a szemét, majd tágra nyitotta, befelé vonított. Farkas volt. Vihar tombolt bensejében, aztán csak mozdulatlanul feküdt, szíj nélkül.
Visszavitték a szobájába, napokig háton fekve bámulta a plafont.
Éjszakánként félt, összetolta az ágyát egy másik asszony ágyával, akinek egész éjjel a kezét szorongatta. Az emeletről ordítás hallatszott, a súlyosabbaké, akik még mosdani sem mehettek a közös, fürdőszobának nevezett hideg, penészes helyiségbe. Egy nő viszont folyton ott volt, állandóan a kezét mosta, súrolókefével. Piszkosnak látta így is.
A kórteremben két asszony rosszul lett, az egyik mellette ült az étkezőben, így a nevét is tudta, hát riadtan szólt egy nővérkének, hogy segítsenek rajta, de az leintette.
(Később megtudta, hogy az összeeső, remegő asszony elvonókúrás.)
Nem sokat evett a szétrágott, összeharapott m?anyag tányérokból, villa nem volt, csak girbegurba, összenyomorgatott alumíniumkanalat kaptak. Néha elrágott egy-egy almát, ha nagyon megfenyegették; hogyha nem eszik, beteszik a súlyosak közé.
(Egyszer kimenőt kapott, állami jutalmat vett át, személyesen adták át neki, de estére vissza kellett mennie a kórházba.)
A kezelések után már megengedték neki, hogy takarítsa a húsz ágyas kórtermet, mint a többi beteg. A falra kitett beosztás szerint minden nap más és más mosta fel a folyton koszosnak tűnő kockaköveket.
Közben kitavaszodott.
Fény, fény, lebegő függönyök, pisi és gyógyszerszag.
Aztán bejött hozzá a főorvosnő, s közölte, hogy hazamehet.
*
Sohasem ment, mindig rohant. Olykor megállt egy oltárnak kinevezett sarok előtt, de igazából nem imádkozott, hozzászokott a látványhoz, még a port sem szerette letörölni arról a fényképről.
Néha-néha megmutatta másoknak – keveseknek – mert alig járt hozzájuk látogató.
Legutóbbi módosítás: 2011.12.07. @ 10:57 :: Péter Erika