„Csendben akarok lenni, de csak beszélek, néha beszélni akarok, olyankor hallgat a lélek, néha tekerem a szót is, néha csak elszívom a mondókám, néha csak gitározom az izomrostjaimon, olykor kísérem is gordonkán…” – s egy füstfelhőben elbújt arcot láttam, amikor 2008-ban először elolvastam Szendrői Csaba verseit, s megnéztem bemutatkozó oldalát.
Ma pedig azt várom, mikor jelenik meg az Elefánt együttes első lemeze Szendrői Csaba verseivel, és jellegzetes hangjával.
Szendrői Csaba:
Zúzmarás
elgurult labdák
összefirkált rajzok
törött cukorkák
a felhő peremén
gomolyfelhő
a kék esőernyő
a pocsolyánkba
mindenki belelép
a folyton melléölelések
hogy pont akkor kések
ha mindenki kicsikét
az ajándék
átlátszó csomagban
fókuszálj jobban
végre kicsikém
ref:
a gyurma vár
már összegyúrva vár
az udvar úgy vidám
hogy majd kicsordul a könnye
húzza rám az úr
a durva zúzmarát
vadult madár fészket rak a ködbe
elszakadt masnik
felszakadt cipők
a pillanat ragaszt
a kozmosz zörején
hagyom szellő
most száríts esernyőt
hadd ugorjam át
a felhő peremét
ne fogjál hadd essek be
szürke házakba lessek
hagyjál kicsikém
a sok fájó
emlékeket gyűjtöm
a szívemet fűtöm
adj hozzá egy kicsikét
ref:
a gyurma vár
már összegyúrva vár
az udvar úgy vidám
hogy majd kicsordul a könnye
húzza rám az úr
a durva zúzmarát
vadult madár fészket rak a ködbe
A Színház- és Filmművészeti Egyetem két végzős hallgatója, a filmrendező Szimler Bálint és az operatőr Rév Marcell tavaly indította el Kodály Method nevű audiovizuális projektjét. Az Itt vagyok című rövidfilmjükkel 2010-ben a filmszemle legjobb rövidfilmdíját elnyerő, majd egészen a cannes-i filmfesztiválig jutó szerzőpáros alapkoncepciója: a magyar és külföldi alternatív zenei szcéna együtteseit szokatlan helyszíneken, váratlan találkozásokban bemutatni a közönségnek.
A Kodály Method elsősorban filmes projekt, amely havonta jelentkezik egy különleges zenei koprodukció videójával.
A videók sikerén felbuzdulva a Kodály Method szervezői kiléptek a virtuális térből: 2012 januárjában a Merlin Színházba szervezett buli egy összművészeti sorozat kezdete volt, amelyben fiatal írók, szokatlan zenei formációk mutatkoztak be egy kötetlen este keretében.
Az est legnagyobb meglepetése a tehetségkutatóként is funkcionáló Kodály Method felfedezettje, az eredetileg kéttagú, most viszont hattagúra bővített Elefánt volt. A szombathelyi banda sanzont játszik, Magányos című számuk az egyik legnézettebb a Kodály Method-videók között, nem véletlenül: Szendrői Csaba erős, karcosan kellemes hangja mellé szerencsére szövegeket is tud írni. Az Elefánt hosszú évek óta az első magyar zenekar a Kispál és a Quimby óta, amely a dallamokat gondolatokkal, finom humorral is átszövi. – olvashatta a zenekarról megjelent méltatás kapcsán, a Népszabadság Online hasábjain, ha valaki arra járt.
Az Elefánt banda mostani formáját 2012 januárjában nyerte el. Az esemény apropója erősen köthető a Kodály Method projekthez, (www.kodaly-method.com) amin keresztül Rév Marcell és Szimler Bálint megtalálta az interneten keringő Magányos című számot, amelyet a két szombathelyi származású alapító tag, Szendrői Csaba (ének) és Tóth András (gitár) írt, s amelyből aztán klip készült.
Elefánt: Magányos
A klip egy ismeretlen, albummal nem rendelkező bandához képest nagyon hamar hatalmas siker lett, amit aztán ugyancsak a Kodály Method projekt által szervezett debütáló koncert követett (Merlin Színház). Ez a lehetőség végképp szükségessé tette az Elefánt kibővítését. A debütáló koncert minden vártnál nagyobb sikert hozott – lásd a nyitóbekezdésben idézetteket -, amelyen egyébként az Elefánt olyan csapatok mellett játszott, mint Zagar, Volkova Sisters, Turbó.
Az együttes hattagú. A már említett két alapítón kívül is csupa remek, figyelemreméltó múlttal és sajátos karakterrel rendelkező zenészek alkotják a bandát. Kunert Péter – gitár (SADANT) , Kovács Zoltán – billentyű (SADANT), Horváth Ede Bence – basszusgitár, (The Mighty Fishers), Német Szabolcs – dob (Ritam Cafe)
A banda a saját maga által kreált posztsanzon névvel illeti műfaját. Ez egyszerre utal a szövegközpontúságra, a szomorkás tartalomra, a táncolhatóságra és feltételez valamiféle befogadó érzelmi intelligenciát. A dalok karakterisztikáját meghatározza a sajátos lüktetés, a ¾ alapú keringő újraértelmezések, fellelhetőek sok helyen a cigány jazz elemei, de nem idegen zenéjüktől a pszichedellikum, vagy az elektronika nyújtotta lehetőségek. A különleges dallamvilág és a ritmusváltások teszik változatossá muzsikájukat, amelyet az énekes sajátos hangja és a tartalmas szövegek tesznek igazán egyedivé.
Szendrői Csaba:
Szalad az élet
elszalad az élet
az sem zavarja hogy van még időm
kicsikét félek
hogyan ér össze majd a múlt jelen s jövő
ragad a pálca
hiába hányom ki a jó varázs igét
hazudott minden egyes ember
aki örök létet ígért
szalad az élet
kevés az aki tudja merre jár
a sarokban sírva úgysem
veszi észre senki önmagát
és nem is lesz szárnyam
pedig az orvosom azt mondta
menni fog
hazudott ő is vagy csak
nálam is jobb spangliból szívott
szalad az élet
én meg isten-úgyse vele szaladok
ha már a szárnyak nélkül
nem lehetünk olyan szabadok
amilyen szabadságot érezhet
a sok apró madár
ha elég gyorsan szaladok
nem múlhat el többet a nyár
szalad az élet
a tölcsérben elolvad a fagyi
most lehetek egyszerre modern
és a szívemben maradi
csak a kezed hagyjad
olyan hideg van ne engedj szabadon
szabad az élet nekem túl szabad
olyan mint a vadon
„1987 óta vagyok. Hobbikat gyűjtök. Cseperedésem eddigi pontjáig elkoptattam pár intézmény mindenféle padját, s végül reklámos és felnőtt képzőként tettem le a blantot’. Voltam culáger Stuttgartban, írtam reklámfilm forgatókönyvet, szlogent, adtam el életbiztosítást, szerveztem rendezvényt, szállítottam ki meleg ételt, énekeltem sok zenész mellett, nyertem saját kötetre lehetőséget 16 éves koromban, s bár akkor még nem éltem vele, remélem eljön a pillanat, amikor rátalálok a saját hangomra, és érdemesnek látszik élnem a lehetőséggel, addig pedig töretlen kombinálom zúzom és építem a szavakat.
Olykor egy két publikálásra érdemes darab már most is kicsúszik a kezeim közül, ilyenkor a Helikon folyóirat hasábjain materializálódik a szóhalmaz.” (Szendrői Csaba)
Szendrői Csaba:
Kedvenc felhőmnek
kifordult szervek között
bágyatagon
nézem a narancsra panírozott
égen
szalad
a luftballon
két kézzel erősen kapaszkodom
milyen pici az egész világ
pici domb pici kert
aprócska ház
apró szemek
a sok kis bogár
pislog csak egyik se
semmit se lát
mmm
látlak a felhők alatt
vagy a felhő vagy
kedvencem az összes
felhő közül
szivárvány a
napfény ha a
görbülő ajkaid
szélére ül
most zuhanok át
a szemeiden
nem pislogsz hagyod
hogy földet érjek
most fordulok ki
bágyatagon
maradunk egészek
egymás szívében
Forrás:
nol.hu
vaskarika.hu
Fotók: Rév Marcell
Legutóbbi módosítás: 2019.09.11. @ 06:38 :: H.Pulai Éva