M. Fehérvári Judit : Alberto Caeiro * néhány órája

*

 

Alberto Caeiro * néhány órája

 

Kelebi Kiss Istvánnak és Schmidt Tibornak szeretettel

 

 

Magam sem gondoltam, mikor kocsiba ültem,

mennyi felesleges limlommal térek majd haza,

parkolóhely sehol, mert a szomszéd lány éppen

a vadonatúj sárga színő járgányát csutakolta,

három helyet nyomban el is foglalt, úgy vélvén

övé a világ, fiatal bájait csak úgy szórta, a feneke

fölötti liliommal szemeztem egy darabig, majd

dühömben hátratolattam, s megpróbáltam elkapni

a két párhuzamos vonal közötti síkot a térben

csak úgy a visszapillantó tükör tompa fényében…

aztán kikászálódtam lassan a dossziémmal kezdvén

a kipakolást, melynek tartalmát tüstént táncra hívta

a márciusi langyról áprilisi szeszélyessé változó szél,

s a mindig az utcán sertepertélő vénasszonyok kaján

örömmel lesték, ahogyan lassan visszaveszem a légtől

a portól ropogó életem minden apró szegletét és

csak úgy magamban szebb tájakra küldtem őket,

miközben majd kiguvadt gesztusokkal is kísért tekintetük…

továbbá simán sokkot kaptak, de ez már nem volt meglepő,

mert előkerült a több zsugornyi ásványvíz és gyorsfagyasztott

pizzák, dobozok és nejlonszatyorba bujtatott rébuszok után

— oly titkok ezek, mint egy modern női retikül belső tartalma —

két rózsaszínő szőnyeg — meg is kérdezte az áruházi kígyózó sor

egyetlen pénztárosa, melyiket is kérem, mert árcímkét nem

találtam égen-földön sehol, s az influenza miatt nagyítóval sem eladót,

a biztonsági őr meg unott képpel csak azt sziszegte, még beárazás előtt,

gondolom, ennyit tud magyarul, vagy csupán éhes volt –

és dél felé járt már az idő, s miért éppen a pink,

mert bennem is ott él legbelül egy Barbie-ház

és sok torony, de végül elszörnyedtem aztán,

hogy most én ezeket hova is tegyem, sárga a fal,

meg kék és fehér, néhol mályva is jut a palettából,

s minden csak textil a lábaim, meg az előző kelme

alatt, úgy érzem, ez már a mánia, miként az is,

hogy elindulok valahova, de soha nem érek oda,

inkább elmegyek máshova, végül ilyen az élet

egy párducos álom: ragadozó, rózsaszínű vagy lila.

 

 

M. Fehérvári Judit

Debrecen, 2012. március 21.

 

 

 

* A címadás tudatos, miként az ajánlás is.

 

„Fernando António Nogueira Pessoa (Lisszabon, 1888. június 13. — Lisszabon, 1935. november 30.) portugál költő. A portugál „modernismo” legkiemelkedőbb egyénisége legalább nyolcvanhat álnéven és stílusban írt, valamint saját neve alatt is publikált különböző nyelveken, vélhetőleg az énkeresés sajátos formáját jelentette nála a személyiség megtöbbszörözése. Minden alteregóhoz külön életrajzot, horoszkópot és aláírást is kitalált. Ricardo Reis a halál utáni élet helyett az epikureista bölcsességet hirdeti.

 

Alberto Caeiro prózai szabad versekben száll szembe a transzcendentalizmussal. A dolgok rejtett értelme az, hogy „egyáltalán nincs rejtett értelmük”.

 

Alvaro Campos a whitmani szabad vers és dionüszoszi óda költője, aki az értelmetlenség futurista bölcsességét hirdeti.

 

Fernando Pessoa saját néven hagyományos költői eszközöket használ.”

 

 

 

(Forrás: Wikipédia)

 

 

Legutóbbi módosítás: 2012.04.03. @ 11:48 :: M. Fehérvári Judit
Szerző M. Fehérvári Judit 168 Írás
2010. karácsonyáig középiskolai történelem-orosz- magyar-tánc -és drámapedagógus voltam, aki akkor egy művészetoktatási intézményben próbálta átadni mindenféle tudását. Ez volt életem második munkahelye. Az első, a volt alma materem, egy Vegyipari Szakközépiskola, mert az egyetlen napig sem űzött alapszakmám általános vegyész. Akkor, 2010 év végén elhatároztam, hogy belevágok az ismeretlenbe... Jelenleg pedagógiai szakmódszertani cikkeket írok egy újságnak. Az irodalom felüdülés és kikapcsolódás, rejtvény és néha megoldás is, de sajnos egyre kevesebb időm van rá, s minél inkább belemélyedek, annál inkább rádöbbenek minden hiányosságomra. Ez néha aztán földhöz is vág... Meg a gravitáció... Ennél többet nem szoktam elmondani magamról, s ezt is azért tettem, mert ma ilyen kedvemben voltam... Debrecen, 2012. március 31.