A versre-készség olyan,
mintha a zsebkendő
mind a négy sarka csomózva lenne,
hogy el ne feledd.
A téma
az utcán hever,
a réten virágzik,
a széllel száguld –
csak bele kell fészkelni magad,
mintha semmi bajod,
semmi problémád
nem lenne enélkül.
Nem kell nagy képzelőerő,
tudni, kihez szólsz:
aki csekkeket fizet,
aki gépkocsit vezetve mobilt emel füléhez,
aki a helyi járaton
véletlenül tyúkszemedre lép,
aki egy padon napfürdőzve
könyvet olvas,
egy szóval többé-kevésbé
olyan, mint te,
könnyű szót érteni vele.
Légy bátor, valld be,
a szabály,
mióta ritmust, rímet ismer a világ
annyi dallam,
zene, kakofónia jött létre,
hogy a forma-tételt nyugodtan feledheted.
Hiába tagadnád:
Homérosz mintha most regélne,
Petrarca ma is kedveséhez dalol,
Shakespeare még milyen fiatalos,
Weöres az önmagán túli változatokban
is mester –
a sokszáz, többezer
futó gondolatban említett
Időtlenültről
méltán csodálattal szólhatsz.
Műveik
megbiztattak,
önmagad tévútjára vezettek,
kitartást, példát kínáltak
vagy egyéb módon
hatottak rád mélyen.
Légy tisztában azzal,
hogy mióta a körülötte
száguldó Föld nevű bolygón élünk,
nincs új a Nap alatt.
Ha megírtad,
ami feszített, égetett, lázított,
beléd tévedt fülemileként
Istennek se hagyott nyugton –
jogos elégedettség tölt el,
hiszen nem volt mit elfelejteni,
nem volt kiért-miért megírni,
nem váltottad meg vele
sem önmagad, sem a világot,
a mű mindezek ellenére
vagy éppen ezért,
megszületett,
jólsikerültnek mondható,
de ami legfőbb:
megfeleltél
egy benned felhalmozódott
ismeretlen várakozásnak.
Legutóbbi módosítás: 2014.04.03. @ 18:00 :: dudás sándor