„A katolikus tanítás szerint a szentség Jézus Krisztus által alapított, hatékony, látható jel (signum), melyen keresztül kegyelmeit közli velünk, és isteni életében részesít bennünket. A szentségek azért hatékony kegyelmi jelek, mert nemcsak megjelenítik a kegyelem formáit, hanem valóban közlik is azokat.”
KERESZTSÉG
Én megkeresztellek téged,
az Atya, Fiú, Szentlélek
nevében,
fogadd vízzel e szentséget,
törölhetetlen pecséted
az égben,
nincs semmiféle vétséged,
az áteredő bűn néked
már vétlen.
„Távolabbi anyaga a víz. Közelebbi anyaga a vízben való megmerítkezés vagy vízzel való leöntés.
A katolikus tanítás szerint a keresztség megtisztít az áteredő bűntől és eltörli a személyes bűnöket. Általa leszünk Isten gyermekei és az egyház tagjai.”
BÉRMÁLÁS
És csak, mert megkereszteltek
fogadhatod el e kegyet,
s mert várt rád,
a krizma hittel áld téged,
vedd ezáltal a Szentlélek
hív mását,
ládd, ez az ajándék tiéd,
s majd megerősíti az ég
áldását.
„A bérmálás latin neve sacramentum confirmationis, azaz a megerősítés szentsége.
A krizma olívaolaj és balzsam megszentelt keveréke. A nagycsütörtöki mise alatt 12 áldozópap és hét szerpap segédletével a püspök szenteli meg, így lesz a bérmálás anyaga.”
EUCHARISZTIA
Ez a testem, ez a vérem,
hitem örök erejében,
higgy nekem,
túllépve a végtelenen,
általa lehetek jelen,
higgy velem,
itt lélegzik a mindenség,
az örök Oltáriszentség,
s életem.
„Kiszolgáltató alatt érthetjük azt, aki létrehozza az Eucharisztiát, vagyis aki a szentmisében a kenyeret és a bort Jézus Krisztus testévé és vérévé változtatja.
Érvényes anyag kizárólag a búzakenyér és a szőlőbor.”
BŰNBOCSÁNAT
Feloldozlak – hívőm – téged,
Atya, Fiú és Szentlélek
nevében,
gyónásoddal szűnik vétked,
Jézus megszenvedett érted,
hitében,
megbocsátja bűneidet,
imád erőt ád, ha hiszed,
egészen.
„Amitől a bűnbevallás aktusa ténylegesen szentség, vagyis a kegyelem hatékony jele, az az isteni közreműködés, amely viszont a megbocsátás aktusában jelenik meg.
A bűnbocsánat szentségének anyaga a megbánt bűn.”
BETEGEK KENETE
Bűneidtől szabadítson,
üdvözítsen és tanítson
bizalmat,
aki kapja, bírjon áldott,
aki adja, tűrjön áldott
hatalmat,
és mint Ő, a kereszt-sebben,
érezd meg a mérhetetlen
nyugalmat.
„E szent kenet által és nagy irgalmassága szerint segítsen meg téged az Úr a Szentlélek kegyelmével; szabadítson meg bűneidtől, üdvözítsen téged, és erősítsen meg jóságosan!
Anyaga a püspök által megszentelt olaj, rendkívüli esetben bármely más – a szentség kiszolgáltatását megelőzően megáldott – növényi olaj.”
EGYHÁZI REND
Aki az egyház gyermeke,
akit hitéért kérte be
temploma,
ki Jézussal a szenvedés
útjait rója újra és
megy tova,
aki majd újra mennybe megy,
s mint érintethetetlenek,
hitt csoda.
„Az egyházi rend eltörölhetetlen karaktert adó szentség, ezért ismételt kiszolgáltatása nem lehetséges. Akit diakónussá, pappá, majd püspökké szentelnek, nem háromszor veszi föl ugyanazt a szentséget, nem is három szentséget vesz föl, hanem egyetlen szentséget három fokozatban.
Anyaga szoros értelemben véve nincs, a kézrátételt lehet annak tekinteni.”
HÁZASSÁG
És kéri Isten szín előtt
a férfiú a gyenge nőt,
jöjj ide,
a nő szól, én hozzád megyek,
s az Úrnak is hűként megyek
elibe,
így rendelte nekünk az ég,
s nem bontja föl kettőnk frigyét
senkise.
„A közhiedelemmel ellentétben a házasságot nem a pap szolgáltatja ki a házasulandóknak, hanem a jegyesek szolgáltatják ki egymásnak. A pap vagy diakónus jelenléte kötelező előírás, de nem dogmatikai szükségszerűség, hanem egyházjogi rendelkezés.
A jegyesek házassági szándéka tekinthető anyagnak, a házassági szándék kinyilvánítása pedig formának.”
„Noha a jézusi alapítás hittétel , a katolikus szentségtanban vitatott kérdés, hogy a Biblia szövege alapján közvetlenül visszavezethető-e minden egyes szentség közvetlenül Jézus személyére. A kegyelem hatékony közvetítésének megjelölésére a teológiában használatos a reálszimbólum kifejezés.”
Legutóbbi módosítás: 2019.10.29. @ 10:14 :: Böröczki Mihály - Mityka