Dráma a Nemzeti Színházban
1.
– Édeseim! Befejeznétek a ricsajozást? Vagy nem akartok dolgozni? – Zajkovics Endre színházdirektor hangja egyre türelmetlenebb. Ujjaival hangosan dobolt az asztalon, ami annak a jele, mindjárt robban. Halántékán az erek már dagadtra hízva lüktettek.
– Edukám, ne légy ideges! Tudod, a hölgyeknek muszáj udvarolni egy kicsit.
Pálinkó Aladár nevezetes volt arról, hogy gyönyörű baritonja van, másrészt, hogy állandóan teszi a szépet. Akár azt is lehetne hinni, az ápolt, elegáns színész nőbolond. Ezzel szemben a magas, jóképű ötvenes férfit még sosem látták nővel. Ezen a téren nagyon titokzatos ember hírében állt. A színésznők csak nevettek rajta, teljesen ártalmatlannak tartották. Lehet, nincs is fütyije, mondogatták egymás között.
– Alika csak udvarol nekünk egy kicsit, ne sajnáld tőlünk! – nevetett Kata, a fekete hajú, kék szemű szépség, Edu szeretője. Az egyik, mert azt rebesgették, a dirinek van még a feleségén és Katán kívül valakije.
– Drágáim, én eltűnök a francba mindjárt. Itt szenvedek, hogy ki legyen a király. Még nem is mondtam, kit szeretnék, ti már annyit döngicséltek, hogy teljesen belefáradok.
„Mi lesz, ha megtudjátok?” – gondolta. Ezen akart már túl lenni, mert tudta, ha bejelenti, jön a veszekedés, sértődöttség, vita. Ismerte már a forgatókönyvet, de ehhez most nem volt türelme. Szobája a gyönyörű, új színházban egy nagy, telefüstölt, összevissza foteleket, kanapékat és egy hatalmas, faragott íróasztalt rejtő tekintélyes helyiség volt. Bordó, sötétbarna árnyalatokkal. Mint egy színpadi díszlet. Most itt próbálta megbeszélni a hozzá legközelebb álló színészekkel a „III. Richárd” új szereposztását. Már éjszaka tizenegy óra körül volt, de nekik ez természetes napszakát jelentette az ébrenlétnek, így most sem volt senki álmos vagy fáradt. Pörögnek mindannyian, a diri kivételével, aki nagyon feszültnek tűnt. De ez nem zavarta a hat ricsajozó, nevetgélő embert. Megszokták, hogy Endre hektikus. Olyan szeszélyes, harapós is tud lenni, mint egy menstruáló nő. A hat ember, aki a színházban a diri bennfentesének számított, ahány, annyiféle. Pálinkó Aladár, mindenki Alikája, Mari, a kis komika, Veronika, a pókhálós vénlány, Dobai Kata, a gyönyörű fiatal színésznő, Bertalan, a mogorva rendező és Kazári Miklós, a fiatal macsó. Egyetlen dolog kötötte össze őket, nevezetesen az, hogy mindannyian a diri belső köréhez tartoztak.
– Csend legyen már, a kurva életbe, kedveskéim! – ordította el magát végül.
– Jól van, naa! Miért vagy ilyen ideges? Ja, vagy úgy! Hiányérzeted van? Kata, drágám! Vesd be magad, csillapítsd le az oroszlánt! – humorizált Aladár.
Szavai vidáman csengtek, hisz színész volt, de a szeme gyilkolt. Azt nem szokták látni a nézőtérről. Most sem vette észre senki. Mari, a szőke, alacsony, kövérkés komika azonban hirtelen kezdte rosszul érezni magát, megborzongott, mintha fázna. De nem, a szobában meleg volt. Arra gondolt, hátha influenzás lesz. Ettől a pillanattól nem nevetett a többiekkel. Kata pedig ösztönösen közelebb húzódott Miklóshoz, mintegy jelezve, a direktor már kiesett a pikszisből. Ez a közeledés két embert zavart igazán. Miklóst, aki tehernek érezte a nő közelítő gesztusát, és Endrét, akit hirtelen megérintett a féltékenység ördöge. Egy utálatos telefoncsengetés törte meg a viháncolást. Edu felkapta a mobilját.
– Halló! Zajkovics. Szervusz, barátka, szervusz! Kész lett? Na, ne mondd! És mit jelent ez nekem? Aha! – nevetett hangosan. – Szóval mutassam be? Nem kérsz te, kedveském, túl sokat? Na, egye kánya, holnap délelőtt tíz óra. Mi az, hogy hol? Hát itt az irodámban! Csók, csók!
A többiek kíváncsian próbálták kitalálni, ki hívhatja ilyenkor a dirit.
– Na, folyt. köv. Akkor, ha nem vagytok kíváncsiak, mondom. És az éjszakai alvás helyett emésszetek!
– Ne légy ilyen szigorú! Ha így kezded, annak nem lehet jó vége.
Miklós hetedik érzéke azt súgta, neki ez az egész csak jót jelenthet. Katácska mozgásba lendült, gondolta, most hirtelen mosolyogva nézett a színésznőre. Miklós a társulat legfiatalabb tagja volt, senki nem tudta, hogyan kerülhetett a dirihez ilyen közel, ennyire gyorsan.
– Miklós, Ali, Pál. Ebben a sorrendben.
A többiek döbbenten hallgatták. A sorrend váratlan volt. Emberi számítások szerint Pálinkónak kellett volna kezdeni a sort, ezzel szemben Miklós, az ifjonc kapja a főszerepet. Hirtelen mindenki Aladárra nézett, hogy reagál, de nem látszott rajta semmi meglepődés.
– Na jó, bogárkáim, akkor holnap folytatjuk!
A zsongás, vidámkodás abbamaradt. Megrökönyödve indultak haza. Endre intett Katának, így a fiatal színésznő maradt. A fotelben ücsörögve gondolatai az elkövetkező kellemetlen percek körül cikáztak. Szerette volna minél békésebben megúszni a szakítást, de ismerve a diri impulzív természetét, erre nem sok esélyt látott.
– Na, mit szólsz, édeske? Viszonylag könnyen lenyelték a békát! – miközben beszélt, a nő fölé hajolva, két combja között matatott. Most azonban ujjai nem tudtak olyan akadálymentesen előrébb haladni, ahogy azt eddig megszokta.
– Mi bajod? Olyan vagy, mint egy fadarab. Lazíts már, édeske!
– Edu! Maradj már! Komolyan kell beszélnem veled!
– Mi a csirke! Mi történt?
– Tudod, sokat jelentettél nekem, de vége. Mindenféle értelemben! Ne számíts rám tovább!
– Miiii? Meg vagy húzatva, édeske? Minek lenne vége?
– A mi kapcsolatunknak, Eduka! Részemről vége! Magyarul, nem dugok többet veled.
Zajkovics Endre csak kapkodta a levegőt. Hülye ez a nő? Ennyire komoly a dolog Miklóssal?
– Mi a fene van veled? – hápogott.
– Eduka! Nincs velem semmi. Hazamegyek, mert halálosan fáradt vagyok.
– Édeske! Azt gondolod, ilyen könnyen megy ez? – a férfi már magához tért, és ordított.
– Na pá, drága! Mentem – igyekezett kifelé Kata.
– Hülye ribanc! Ezért fizetni fogsz, nem is keveset!
A nő már a kocsijánál járt, amikor lépéseket hallott közvetlenül a háta mögött. Valaki durván elkapta a karját, és a fülébe sziszegett:
– Na, kedveske, most én jövök!
Kata érezte, nem kap levegőt, valami zsinegféle szorítja nyakát. Próbálta kezét a madzag alá bújtatni, de ez csak egy pillanat lehetett. Levegő nélkül vergődött egy darabig, majd teste elernyedt. Csupa mocsok lett körülötte minden attól a végterméktől, amelyet ernyedt izmai már nem tudtak visszatartani.
Legutóbbi módosítás: 2023.01.08. @ 16:13 :: Bereczki Gizella - Libra