Baz Luhrmann, a giccs kétes virágaival kertészked? mesemondó sosem rejtette véka alá romantikus-melodramatikus hajlamait. Már a kilencvenes évek elejének ausztrál Dirty Dancingje, a Kötelez? táncok (1992) sem csupán a versenytáncosok verejtékét?l csöpögött, de a túlzó esztétizálás és a végletekig men? stilizálás a Rómeó és Júlia (1996) mítoszrobbanásával és a Moulin Rouge (2001) ízléstelenül gyönyör? zenél? ékszerdobozával érte el tet?pontját. A „vörös függöny-trilógia” stílusbravúrjain túllendülve Luhrmann most kicsit más jelleg?, ám nem kevésbé nagyra tör? produkcióval adta fel a leckét néz?knek és kritikusoknak, hogy jó szokásához híven két táborra szakítsa a filmjér?l diskurálni kívánó mozilátogatókat. Egyikük fanyalog, másikuk rajong, és hát nekünk, lelkes firkászoknak is nehéz dolgunk van ezzel a szeretnivaló giccsmesterrel. Mert hát olyan, de olyan jól csinálja.
A Sidney-ben született rendez? – meg- és belovagolva szül?földje meseszer? tájait –, új filmjében Ausztrália cow-boyai és színesb?r? sámánjai közé röpíti a kalandvágyóbb lelkeket, és egyúttal saját arisztokrata h?sn?jét, Lady Sarah Ashley-t (Nicole Kidman) is, aki azért utazik a jól fésült Angliából a „vadak” földjére, hogy segítsen férjének birtokuk eladásában. A törékeny hölgy jó pár kalandon átmegy, míg elér Belgium-nagyságú birtokára: a hadakozó féfinép egy kocsmai hepajban szétzilálja selymes fehérnem?it, a kíséretéül szolgáló, jókép?en mocskos fickó, Drover (Hugh Jackman) otromba viccekkel provokálja ?t, ráadásul szeme el?tt puffantanak le egy jókedv?en szökell? kengurut, akiért pár perccel korábban még sápítozva rajongott a sz?ke dáma.
Faraway Downsra érkezve Lady Ashley már csak meggyilkolt férje holttestével találkozik, így kénytelen kézbe venni a birtok irányítását kísér?je segítségével, akinek a karakterét a hevületes lekt?rökben a „szemtelenül vonzó” jelz?vel szokták illetni. Így, kettecskén sincs könny? dolguk, mert Sarah férjének gyilkosa elszántan lesben áll, hogy lecsaphasson rájuk.
Luhrmann a film els? harmadában sziporkázik, szórja magából a vizuális és stiláris játékokat (dinamikus vágás, megelevened? térkép és földgömb), a fékevesztett poénbombákat, aztán vált…
…és kibontja azokat a szálakat, amiket eddig csak kevésbé látványosan sz?tt bele a rossz szerelmes regényekkel veteked? sztoriba. Sarahnak a birtok megmentése érdekében át kell hajtania örökölt marhacsordáját Darwinba, Ausztrália másik végébe. Nem egyedül vág bele a veszélyes utazásba, hanem Droverrel és egy rakás összever?dött segít?társsal, köztük Nullah-val (Brandon Walters), a kis félvér „tejeskávéval”, aki nem mellékesen a történet akcentusosan félresikerült narrátora. A nagy ív? történelmi kalandba átcsapó vicces love story olyan stílus- és m?fajorgiát produkál, hogy csak úgy kapkodjuk a fejünket. F?leg akkor, amikor a második világháborús japán repül?k is betörnek az Ausztrália világába, hogy ezzel Luhrmann – elfeledve bravúros játékait – teljességgel át is adhassa magát a szentimentális háborús film kliséjének. A bombák füstje-lángja jócskán túlmelegíti Sarah és Nullah anya-gyermek viszonyát és a Droverrel formálódó szerelmi szálat (megtámogatva mindezt a fülsért?en sokszor elkornyikált Somewhere, Over the Rainbow-val), de az sem túl szerencsés, hogy mindezt túlmisztifikálja a bennszülött varázslatok mindent lebíró ereje.
Baz Luhrmann szeme el?tt – saját bevallása szerint – az Elfújta a szél szelleme lebegett, mikor elhatározta, hogy celluloidba köti és a térkép távlatába csomagolja Ausztrália kontinensét. Elsöpörte az ausztrál szelek lendülete ?t magát is, mint ahogy el fogja azokat az elementáris és nosztalgikus élményekre áhítozó néz?ket, akik szívesen tesznek kirándulást az Óperenciás tengeren túlra, Térképországba…
Ausztrália / Australia
Színes, magyarul beszél? amerikai-ausztrál romantikus kalandfilm, 166 perc, 2008.
Rendez?: Baz Luhrmann
Forgatókönyvíró: Baz Luhrmann, Stuart Beattie
Szerepl?k: Nicole Kidman, Hugh Jackman, David Wenham, Bryan Brown, Ben Mendelsohn, Brandon Walters
Forgalmazó: Intercom
prae.hu
Legutóbbi módosítás: 2019.09.11. @ 06:31 :: H.Pulai Éva