Az impresszionizmus
szemmel ver
A francia fest?, Monet, a 19. sz. legvégén érkezett a szigetország f?városába, Londonba, és eddig senki sem volt tisztában vele, hogy miközben többször is megfestette a parlamentet, aközben mennyire ragaszkodott h?en az id?járási körülmények ábrázolásához, illetve mennyire élt a m?vészi szabadság adta lehet?ségekkel. Most azonban két kutató összevetette a US Naval Observatory által közzétett napállás-adatokat kilenc olyan Monet képpel, amir?l pontosan tudjuk, hogy mikor készültek, és az derült ki, hogy Monet nagyon is ragaszkodott a valósághoz.
Úgyhogy innent?l kezdve remélni lehet (vagy legalábbis a témával foglalkozó kutatók ezt remélik), hogy hasonlóan valóságh?en ábrázolta a színeket is, és ennek megfelel?en a festmények színe alapján talán ki lehet majd következtetni, hogy milyen részecskékb?l állt a londoni szmog.
De az általánosításokkal azért nem árt óvatosan bánni, és az impresszionizmus azért feltehet?en nem a környezetszennyezésre vezethet? vissza.(Galántai Zoltán) A napfény, amit az impresszionisták fehérnek látták, magukban foglalták a színspektrum hét elemét. Minden színt egy más hullámhosszú fénymozgás hordoz. A felülett?l függ, hogy, mi a fekete és mi a fehér. A fénysugarak szétszóródására a rövidhullámú fénysugarak a legalkalmasabbak. Ezért a fénynek délben kell a legrövidebb utat megtennie, az ég kékségét ez okozza. Az impresszionisták hogy a fény káprázó, elfutó változatait elkaphassák, szemük érzékenységét megfeszített megfigyelésekkel a végletekig kifinomították. A szemidegeknek ez az ajzottsága azonban természetesen megbosszulta magát. Pisarro öregkorában súlyos szembajjal küszködött. Monet egy operáció révén vakult meg, s az öreg Degas pedig teljesen világtalanként végezte. A gyenge, rövidlátó szem mindig elmosódottan, fényudvarosan lát, következésképp az impresszionista mesterek öregkorukban még impresszionistábbak lettek. Ha Boningtont alig 28 éves korában nem ragadja el a halál, talán az impresszionizmus is három évtizeddel hamarabb kialakul. A közvetlen el?futárok közé lehet sorolni a Franciaországban él? olasz Moticellit, aki Eugenia császárn? iránt érzett szerelme el?l a színek t?zijátékába menekült, túlérzékeny idegrendszerével azt is valami érzelmi túlf?töttség káprázatával töltve meg. Neki az a különös rögeszméje volt, hogy korábban, egyszer élt már Velencében, Tiziano idejében. Visszatér? álmait piros, azúr, smaragdzöld és aranysárga fények tüneményeibe foglalta.
Kerekes Messzecsúszott Tamás
Legutóbbi módosítás: 2009.02.08. @ 11:19 :: Kerekes Tamás afterman